افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

گلبدین حکمتیار به نشست آنکارا واکنش نشان داد

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی با صدور بیانیه ای به ائتلاف دوستم، عطا و محقق در ترکیه واکنش نشان داد. بخشى از این بیانیه یاد آور تنفر تاریخى حزب و فضاى سیاسى دهه اى نود در کشور مى باشد.

متن کامل اعلامیه به شرح زیر می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

اعلامیه حزب اسلامى افغانستان

دعوت به اجماع ملى و اجتناب از تقابل

با توجه به وضع دردناک کشور، تشدید جنگها و ناامنى ها و تلاشهاى خصمانه دشمنان پیدا و پنهان ملت ما؛ در راستاى عمیقتر کردن بحران؛ همه احزاب سیاسى و جناحهاى مؤثر در جریانات کشور؛ مخصوصاً گروههاى شامل دولت را دعوت مى کنیم تا دست بهم داده؛ نیروهاى شان را براى حل بحران و بیرون رفت کشور از وضعیت ناگوار کنونى بکار گیرند، سیاستهاى تقابل خصمانه، رقابتهاى ناسالم و منفى و جبهه گیریها علیه همدیگر را کنار بگذارند، از تکرار تجارب تلخ، ناکام و خونین گذشته خوددارى ورزند، ادبیات جنگ، زبان تهدید، تخویف و اخطار، مبارزطلبى، شعارهاى خشن، تلاش براى ناامن کردن هر چه بیشتر کشور و ایجاد ترس و رعب میان مردم را تجربه نکنند. این سیاستهاى نادرست و ناعاقبت اندیشانه که عواقب بدى در گذشته تحویل داد و کشور را به این جا کشاند؛ هیچ افغان شریف و هیچ انسان عاقلى از تکرار آن حمایت نخواهد کرد. ملت ما از جنگ خسته است، از گروههاى جنگ طلب و شعارهاى جنگ افروزانه شان نفرت دارد، خواهان صلح و امنیت است و در کنار کسانى مى ایستد که شعارش خاتمه عاجل و کامل جنگ و اعاده صلح، امنیت و عدالت است.

حزب اسلامى افغانستان با هدف خاتمه جنگ و تأمین صلح و امنیت در کشور معاهده اى با دولت جمهورى اسلامى افغانستان امضاء کرد، توأم با آن دست برادرى بسوى همه دراز کرد و همه را به اتخاذ سیاستهاى سازنده جدید دعوت نمود، و این در شرائطى که کشتى نظام در حال غرق شدن بود، سرنشینان این کشتى شکسته با دست خود و در نتیجه تصرفات ناسنجیده خویش بدنه اش را سوراخ سوراخ کرده و از رسیدن به ساحل بازداشتند، حزب سرنوشتش را با این نظام گره زد، سوار این کشتى شد، تلاش کرد تا شکافهایش را ببندد و از غرق شدن باز دارد. همه را به آشتى و تفاهم فراخواند، سعى نمود زمینه را براى اجماع ملى فراهم کند و تمامى گروهها و جناحهاى داخل و خارج نظام را زیر یک سقف جمع نموده و با تکیه بر مشترکات؛ سیاست واحدى اتخاذ و راه حل افغانى براى بحران جستجو کنند و از این طریق اشتباهات گذشته شان را جبران و مسئولیتهاى دینى و میهنى شان را در برابر ملت و میهن اداء نمایند. متأسفانه در شرائطى که آمادگى هاى لازم براى اولین نشست مجمع تفاهم ملى گرفته شده؛ برخى از جناحهاى داخلى و خارجى که منافع شان را با ادامه جنگ در کشور ما گره زده اند؛ تلاش مى ورزند در برابر این مساعى مخلصانه موانع ایجاد نمایند، حوادث اخیر کشور در مجموع و حوادث خونین کابل و هرات به گونه خاص؛ از سوى همینها مهندسى و ایجاد گردید. همینها مى خواهند کشور را بارى دیگر به درگیریهاى سالهاى خونین گذشته برگردانند و جنگ را از اطراف به شهرها و جاده هاى کابل انتقال دهند.

ما از هر طرح و اقدامى که باعث اصلاح و تقویه نظام و تأمین امنیت و عدالت در کشور باشد؛ مجدانه و مخلصانه حمایت مى کنیم و اما از تصامیم و تلاشهایى که به هدف تضعیف هرچه بیشتر نظام و تشدید هرج و مرج در کشور به راه مى افتد؛ نه تنها حمایت نمى کنیم و اجازه چنین کارى را به احدى نمى دهیم؛ بلکه یکجا با ملت خود در برابر آن استوارانه مى ایستیم.

حزب اسلامى افغانستان

۹ سرطان ۱۳۹۶

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن