تیتر یک

یوناما: ممنوعیت کار زنان در دفاتر سازمان ملل در افغانستان از سوی طالبان غیرقابل قبول است

رزا اوتونبایوا، نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان گفت منع کار زنان در دفاتر این سازمان توسط طالبان، عواقب شدیدی برای مردم افغانستان در پی خواهد داشت.
او افزود افغانستان در معرض خطر بیشتر «فلاکت» اقتصادی و انزوا قرار دارد.
نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) چهارشنبه‌شب (۱۶ حمل) با نشر بیانیه‌ای گفت این تصمیم طالبان را به‌شدیدترین الفاظ محکوم می‌کند و در برابر آن اعتراض دارد.
در بیانیه‌ی یوناما آمده است طالبان به سازمان ملل اطلاع داده‌اند که هیچ زنی افغانستانی اجازه‌ی کار برای این سازمان در افغانستان را ندارد و این امر به شکل فوری قابل اجرا است.
سازمان ملل گفته است این تصمیم دستورالعملی را که زنان را از کار در نهادهای غیردولتی ملی و بین‌الملل منع می‌کند، تمدید ‌کرده است.
این سازمان افزوده است چندین کارمند زن از قبل شاهد آزار و اذیت، ترساندن و بازداشت بوده‌اند و با این حال، به تمام کارمندان زن و مرد دستور داده شده است که تا اطلاع ثانوی به کارهای‌شان حاضر نشوند.
سازمان ملل تأکید کرده است ممنوعیت کار زنان در دفاتر این سازمان، براساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی است و برای سازمان ملل متحد غیرقابل قبول می‌باشد.
در اعلامیه‌ی سازمان ملل آمده است این ممنوعیت بیانگر نقض بی‌سابقه‌ای حقوق زنان، نقض آشکار اصول بشردوستانه و نقض قوانین بین‌المللی در مورد امتیازات و مصونیت‌های سازمان ملل است.
به نقل از اعلامیه، رزا اوتونبایوا، نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان با بلندترین سطوح مقامات طالبان در حال گفت‌وگو است تا اعتراض سازمان ملل متحد را ابراز کند و خواستار لغو ممنوعیت شود.
همچنین گفته شده است سازمان ملل متحد با کشورهای عضو، دونران و شرکای بشردوستانه نیز در گفت‌وگو است.
سازمان ملل گفته است تصمیم اخیر طالبان بر تعامل جامعه جهانی با افغانستان و توانایی سازمان ملل متحد در حمایت از مردم در شرایطی که آن‌ها یک بحران بی‌سابقه‌ی انسانی را تجربه می‌کنند، تأثیر می‌گذارد.
در اعلامیه سازمان ملل به نقل از رزا اوتونبایوا آمده است: «در تاریخ سازمان ملل متحد، هیچ رژیمی دیگری تا اکنون تلاش نکرده تا زنان را فقط به‌دلیل زن بودن شان از کارکردن در این سازمان منع کنند.»
او گفته است تصمیم طالبان بیانگر تعرض علیه زنان، اصول اساسی سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی است.
اوتونبایوا گفته است: «این یک ضربه ظالمانه و ویرانگر دیگری در برابر زنان افغانستان است که عواقب شدیدی بر تمام افغان‌ها به دنبال دارد. افغانستان در معرض خطر بیشتر فلاکت اقتصادی و انزوا از جامعه بین‌المللی قرار دارد.»
سازمان ملل همچنین تأکید کرده است ممنوعیت کار کارکنان زن این سازمان با اصول اساسی سازمان ملل متحد در تضاد است.
در اعلامیه یادآوری شده است طالبان باید با حسن نیت به منشور سازمان ملل متحد پایبند باشند.
در این اعلامیه اضافه شده است اقدام طالبان در مورد کارمندان زن سازمان ملل بخشی از یک سلسله اقدامات افراطی است که این گروه برای کنارگذاشتن زنان و دختران از تمامی جنبه‌های زندگی و حبس آنان در خانه انجام داده‌اند.
طالبان تاکنون درباره‌ی ممنوعیت کار زنان در دفاتر سازمان ملل چیزی نگفته‌اند. این گروه پیشتر اما کار زنان در نهادهای غیردولتی را منع کرده و گفته بود که سازمان ملل از این دستور مستثنا نیست.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن