افغانستانتیتر یک

یونیسف: در ماه دسمبر 2021، 135 کودک در افغانستان جان باخته اند

صندوق حمایت از کودکان با نشر اعلامیه‌ای می‌گوید که در ماه دسمبر 135 کودک در افغانستان در شفاخانه یا در مسیر رسیدن به شفاخانه جان باخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، افزوده که اکثر این کودکان با مشکل تنفسی ناشی از ذات‌الریه مواجه بودند.

این سازمان می‌گوید با فروپاشی سکتور صحی، موارد ابتلا به ذات‌الریه در افغانستان افزایش یافته است.

به دلیل نپرداختن معاش کارمندان صحی، شفاخانه‌ها و کلنیک‌ها در سراسر کشور تعطیل شده‌اند و هنگامی که کودکان بیمار نیاز به درمان دارند، به درهای بسته درمانگاه‌ها برمی‌خورند.

این سازمان گزارش داده که سقوط آزاد اقتصاد افغانستان باعث شده که بیش از 95 درصد جمعیت کشور در فقر به سر ببرند و مشکل مالی، بزرگترین مانع بر سر راه سکتور صحت است.

کلنیک‌های خودکار صندوق نجات کودکان روزانه بخاطر ارائه خدمات درمانی به مناطق دورافتاده سفر می‌کند.

داکتر سادات می‌گوید: “موارد ذات‌الریه هر روز در حال افزایش است. تعداد مراجعه‌کنندگان به کلینیک‌های ما در ماه‌های اخیر دو یا سه برابر افزایش یافته است. آنها جای دیگری برای رفتن ندارند. نسبت به پارسال وضعیت خیلی بدتر است. گاهی صدها مادر و کودک منتظر اند تا ما برسیم. آنها حتی نمی‌توانند غذا و گرمای مورد نیاز خود را برای سالم ماندن تهیه کنند. سوء تغذیه و ذات‌الریه ترکیبی مرگبار هستند.”

به گفته آقای سادات: “کودکان مبتلا به ذات‌الریه شدید، سرفه‌های جدی دارند و در حالی که تلاش می‌کنند نفس بکشند، قفسه سینه‌شان به‌سرعت بالا و پایین می‌رود. چهره آنها تغییر می‌کند. متورم و تیره می‌شوند. ما کودکان زیادی را می‌بینیم که چنین وضعیتی دارند.”

بربنیاد گزارش، یکی از داکتران شفاخانه‌ای در شمال کشور به صندوق نجات کودکان گفته است که او هرگز این همه موارد ذات‌الریه کودکان و سوء تغذیه شدید را ندیده بود. در شفانخانه، سه یا حتی چهار کودک روی یک تخت خوابیده‌اند و به کمک نیاز دارند.

ارزیابی صندوق نجات کودکان نشان داد که در دسامبر ۵۵ درصد از خانواده‌هایی که به مراقبت‌های بهداشتی نیاز داشتند، قادر به دریافت این مراقبت‌ها نبودند و نیمی از والدین مورد بررسی گفتند که فرزندان‌شان در دو هفته گذشته به ذات‎‌الریه مبتلا شده‌اند.

براساس این ارزیابی ذات‌الریه کودکان در بحبوحه بحران گرسنگی که سیستم ایمنی جوانان را ویران می‌کند، در حال افزایش است.

صندوق نجات کودکان می‌گوید فروپاشی سیستم صحی که عمدتاً ناشی از مسدود شدن دارایی‌های افغانستان و توقف کمک‌های جامعه جهانی است، هزینه‌های مرگباری برای کودکان افغانستان به همراه داشته است.

لینک کوتاه
برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن