اجتماعیافغانستان

یک خبرنگار پس از سه ماه از زندان طالبان رها شد

مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرد قدرت‌الله ترار، خبرنگار تلویزیون زرغون در ولایت خوست پس از حدود سه ماه از زندان طالبان آزاد شده است.
این مرکز امروز (دوشنبه، ۲۲ حوت) در اعلامیه‌ای، از آزادی قدرت‌الله ترار استقبال و در عین زمان خواستار مشخص‌شدن وضعیت و آزادی فوری دو خبرنگار دیگر شده است که حدود دو ماه قبل در کابل بازداشت شده بودند.
در اعلامیه‌ی مرکز خبرنگاران افغانستان به نقل از یک منبع در ولایت خوست آمده است قدرت‌الله ترار حدود چهار هفته قبل آزاد شده است، اما به‌دلیل «برخی ملاحظات» نخواسته بود آزادی‌اش رسانه‌ای شود.
قدرت‌الله ترار، خبرنگار تلویزیون زرغون در خوست در تاریخ ۲۰ عقرب امسال از سوی طالبان بازداشت و سپس به کابل منتقل شد.
هرچند دلیل بازداشت و زندانی‌شدن او به‌طور رسمی از سوی طالبان اعلام نشده، اما مرکز خبرنگاران افغانستان به نقل از منابع خود نوشته است که ترار به‌دلیل نوشته‌های انتقادی‌اش در فیس‌بوک، بازداشت و زندانی شده بود.
از سویی هم، این مرکز گفته است از سرنوشت مرتضی بهبودی، خبرنگار افغانستانی-فرانسوی و خیرالله پرهر، خبرنگار ورزشی رادیو و تلویزیون «همیشه بهار» که حدود دو ماه پیش بازداشت شده بودند، خبری نیست.
مرکز خبرنگاران افغانستان ضمن ابراز نگرانی از بی‌خبری در مورد سرنوشت این دو خبرنگار، از طالبان خواسته است تا هرچه زودتر و بدون قیدوشرط آن‌ها را آزاد کنند.
این مرکز تأکید کرده است که مطابق به قانون رسانه‌های همگانی که طالبان نیز آن‌را به رسمیت شناخته‌اند، خبرنگاران در انجام کارهای حرفه‌ای خود آزاد هستند و نباید مورد تهدید قرار بگیرند و یا در کارشان محدودیت خلق شود.
مرکز خبرنگاران افغانستان تأکید کرده است که بازداشت‌های خودسرانه و خلاف قانون خبرنگاران باعث تشدید ترس و خودسانسوری در کشور شده است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن