اجتماعیبرگزیده های سایت

یک نوزاد در حویلی شفاخانه‌ی سردار محمد داوود به دنیا آمد

یک بانوی باردار به علت پذیرفته نشدن از سوی داکتران شفاخانه سردار محمد داوود در شهر کابل ناچار شد که کودک‌اش را در حویلی این شفاخانه به دنیا آورد.

به گزارش خبرگزاری رشد: وی که همسر یک افسر ارتش است و گفته می‌شود، مسئولان شفاخانه سردار محمد داوود حتا حاضر نشدند که آمبولانسی را در اختیار خانواده‌ی او قرار بدهند تا او را به شفاخانۀ دیگری انتقال بدهند.

این رویداد در سحرگاه هفتم ماه دلو امسال رخ داد و در تصاویری که از این رویداد به طلوع نیوز رسیده، دیده می‌شود که این بانو برای بیش از یک ساعت در فضای سرد و در بیرون از ساختمان شفاخانۀ سردار محمد داوود مانده است.

وضعیت بد بیمار باعث شد که این خانواده ناچار شود تا خودشان برای زایمان در حویلی شفاخانه دست به کار شوند، تصاویر نشان می‌دهد که تنها یک یا ۲ نفر از کارکنان شفاخانه همکاری اندکی با آنان میکنند.

کودک در حویلی سرد بیمارستان به دنیا می آید و این خانواده پس از یک و نیم ساعت ماندن بیمارشان در هوای سرد شفاخانه را ترک می گویند.

فوزیه کوفی عضو مجلس نماینده گان در این باره میگوید: “ادب طبابت تنها این نیست که شما تنها برای مریض دوا بدهید، بلکه از لحاظ روانی هم مریض را باید طوری مراقبت کنید که او حالت بهتری را احساس کند. در برابر مریض‌هایی که حتا مربوط خانواده های افسران هستند و نیستند، نیز برخورد خوب نیست”.

وزارت دفاع ملی و مسئولان شفاخانه سردار محمد داوود خان در این باره دیدگاهی به دست خبرنگار طلوع نیوز نمی‌دهند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر هم بر لزوم دسترسی هر شهروند کشور به خدمات بهداشتی تأکید می‌ورزد.

لطیفه سلطانی مسئول بخش زنان کمیسیون مستقل حقوق بشر در این باره گفت: “در صورتی که خودشان چنین امکاناتی را نداشتند یا بخش نسایی ولادی شان فعال نبوده است، می توانستند همین خانم را در چنین وضعیتی توسط آمبولانس به شفاخانه دیگری انتقال بدهند؛ در حالی که چنین کاری را نکردند. واقعاً این برخورد ناشایست و غیرانسانی است”.

افغانستان از کشورهایی است که هنوز در بخش‌های دور دست آن مردم بگونۀ کامل زیر پوشش خدمات بهداشتی قرار ندارند.

در این میان مادران و کودکان بیشتر با تهدیدهای برخاسته از بیماری‌های گوناگون روبرو هستند؛ هرچند این نخستین بار است که تصویری از دسترسی نداشتن مادری به خدمات بهداشتی آن هم در پایتخت و در بزرگترین شفاخانه کشور پخش می‌شود.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن