اقتصادیبرگزیده های سایت

۱۲ میلیارد افغانی از محصول ۱۰ درصدی کریدت کارت های موبایل اختلاس شده است

نهاد موسوم به “افکک” امروز سه شنبه طی نشست خبری درکابل گزارش تازه را در مورد محصول ده درصدی خدمات مخابراتی را به نشر رساند که نشان می دهد هیچ سیستم حساب دهی وجود نداشته و احتمالا ۱۲ میلیارد افغانی اختلاس شده است.

به گزارش خبرگزاری رشد، احسان الله حکمت مدیر پروژه تحقیقی نهاد افکک گفت: یافته های گزارش تازه ما نشان میدهد که نه وزارت مخابرات و نه وزارت مالیه و نه هم شرکت های مخابراتی که مسوولیت اصلی اخذ مالیات ده درصدی محصولات مخابراتی را به عهده بگیرد.

حکمت گفت: هیچ سیستم وجود ندارد که شفافیت را دراخذ مالیات ده درصدی تضمین کنند تنها شرکت های مخابراتی یک سیستم دارند که ماهانه به وزارت مخابرات پول جمع شده را گزارش داده و با اخذ تعرفه به وزارت مالیه تسلیم می کند.

به گفته احسان الله حکمت، هیچ سیستم نظارتی وجود ندارد که محصول ده درصدی را تضمین کند، شاید یک شرکت مخابراتی یک ماه ۱۰۰ میلیون افغانی را جمع آوری کنند ولی  ۲۰ میلیون آنرا به حکومت تسلیم کنند.

وی می گوید: درحال حاضر ۲۵ میلیون شهروند افغانستان ازخدمات مخابراتی استفاده می کنند. اگر فرض کنیم دریک ماه یک شهروند افغان ۲۵۰ افغانی کریدیت کارت مصرف کند باید در دو سال گذشته ۲۰ میلیارد افغانی به حکومت تسلیم داده میشد، که نشده است.

به اساس یافته های گزارش تازه “افکک” تا هنوز شرکت های مخابراتی ۸٫۱۵۹ میلیارد افغانی از جهت اخذ ده درصدی محصول مخابراتی به حکومت مالیه پرداخت کرده است.

حکمت می گوید: احتمالا دارد در دو سال گذشته ۱۲ میلیارد افغانی اختلاس شده باشد.

او گفت: یافته های گزارش ما نشان می دهد که اعضای کمیته نظارت ظرفیت کاری نداشته و تغیر تبدیل شده است که این نیز نشان دهنده فساد است.

یافته های گزارش تحقیقی “افکک” نشان می دهد که ۲۱ درصد مردم افغانستان از قانون اخذ مالیات ده درصدی حمایت نمی کند و ۳۴ درصد دیگر با شرط حمایت کرده است.

اکنون در افغانستان ۵ شرکت خصوصی و یک شرکت دولتی مخابراتی فعال است.

محمد رقیب فیاض – کابل

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن