اجتماعیاخبار کوتاهاقتصادیتیتر یک

۲۲ در صد نیروی بشری افغانستان کاملا بی کار هستند

 

 

گزارش توسعه انسانی (انکشاف بشری) سازمان ملل متحد در افغانستان روز، سه‌شنبه منتشر شد. نمایندۀ برنامه‌های انکشافی این سازمان در کشور، موضوع بنیادی گزارش سال ۲۰۱۵ را گونه‌های عمدۀ «کار» عنوان کرد.

به گزارش رشد، مارک باودن، نمایندۀ برنامه‌های توسعه‌یی ملل متحد هنگام نشر این گزارش گفت که در این گزارش تمام جوانب کار از کارهای عادی تا رضاکارانه و کارهای شاقه مورد ارزیابی قرار گرفته است.

آقای باودن از کشورهای کمک‌کنندۀ افغانستان به ویژه آمریکا می‌خواهد برای اشتغال‌زایی در افغانستان تلاش کنند تا چرخ اقتصاد این کشور به گردش درآید.

دوگلاس کی، نمایندۀ توسعه‌یی سازمان ملل نیز حین نشر این گزارش گفت که همه ساله چنین گزارش‌هایی برای رساندن یک پیام منتشر می‌شود و امسال این گزارش به کار مختص شده است.

آقای کی دربارۀ کودکانی که به کارهای شاقه مصروف اند می‌گوید شمار این کودکان در جهان به ۱۶۰ میلیون می‌رسد که بر خلاف میل‌شان به کار گماشته شده اند و از این میان ۱۰۰ میلیون کودک به جبر کارهای شاقه را پیش می‌برند. نمایندۀ توسعه‌یی سازمان ملل متحد می‌افزاید که برنامه‌هایی برای کاهش فقر و مرگ‌ومیر کودکان زیر دست دارند و از هیچ تلاشی در این راه دریغ نمی‌کنند.

دوگلاس کی همچنان می‌گوید که افغانستان در میان ۱۸۸ کشور جهان از نگاه توسعه انسانی در جایگاه ۱۷۱‌ قرار دارد.

نصیراحمد درانی، وزیر احیا و انکشاف دهات نیز در این مراسم گفت که حدود ۵۵ پروژۀ توسعه بشری را روی دست دارند که با آغاز این پروژه‌ها برای بیش از ۱۱ هزار تن زمینۀ کار مساعد خواهد شد.

به گفتۀ آقای درانی این پروژه‌ها در ولایت‌های بلخ، بغلان، بدخشان، پنجشیر، غور، پروان، بامیان، لغمان، تخار، پکتیا، فاریاب و نورستان تطبیق می‌شوند.

به گفتۀ مسؤولان وزارت کار و امور اجتماعی شهدا و معلولان نیز ۲۲٫۲ درصد نیروی بشری افغانستان هم‌اکنون هیچ شغلی ندارند و ۱۶ درصد این نیروها هم با دست‌مزد کم کار می‌کنند. این مسؤولان می‌گویند که وزارت کار و امور اجتماعی برنامه‌هایی برای اشتغال‌زایی شهروندان به ویژه بانوان در نظر دارد و تعدادی از این برنامه‌ها نیز به مرحلۀ بهره‌وری رسیده اند.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن