افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

۳۰۰ فرمانده طالب باید ترور شوند

بخش بزرگی از گروه طالبان از روند مذاکره در قطر ناراض اند و سبب عدم رضایت شان هم از این روند، نرسیدن اطلاعات از جریان مذاکره و امتیاز دهی به یک بخش کوچک این گروه عنوان شده است.

در تازه ترین مورد چهار تن از طالبان که شامل مذاکره بودند بنابرخواست استخبارات پاکستان از متن مذاکره کشیده شدند و اکنون  بدون سرنوشت در قطر بسر میبرند، اطلاعات موثق از قطر حاکی است که ملاهیبت الله نیز از جریان مذاکره بیرون مانده و از برادرش خواسته تا مخالفت آقای هیبت الله را میان هواداران و کمیسیون خاص اش اعلام بدارد که این بحث باعث شد در هفته گذشته طی یک حمله انتحاری در کویته پاکستان برادر ملا هیبت الله بشمول نزدیکان و اقارب اش  همه کشته شوند که چنین شد.

فرماندهان ارشد طالبان که مصروف جنگ در افغانستان اند نیز در حاشیه ماندند و از جریان مذاکره هیچگونه اطلاع در دست ندارند که این جریان، اختلافات عمیق را میان طالبان قطر و افغانستان ببار آورده و این اختلافات با گذشت هر روز تشدید میابد و بخشی از بزرگ این گروه در حال اتخاذ تصمیم اند که مذاکره را نفی کنند و یک مسیر تازه را انتخاب نمایند.

اطلاعات واصله از قطر میرساند که میان طالبان و آمریکای ها فیصله شده تا برخی از فرماندهان ارشد این گروه در افغانستان از بین برده شوند و در برخی ساحات نیز عملیات آمریکایی ها تشدید شود تا طالبانی که مخالف مذاکره اند و از ملا هیبت الله اطاعت میکنند را از بین ببرند.

از سوی هم طالبان شتاب زدگی دارند تا دور نهم مذاکره دور نهایی باشد؛ُ زیرا انتخابات افغانستان نیز پیشرو است و این پروسه به طالبان نیز اهمیت دارد.

صلاحیت های مذاکره در قطر را تنها عباس استانگزی، ملا دلاور و سهیل شاهین دارند که این سه تن با پاکستانی های نیز نزدیک اند و در چند هفته اخیر آنان با استخبارات این کشور روی  تعهدات تازه پس از تفاهم میان آمریکا و طالبان نیز صحبت کردند.

ملابرادر و هیبت الله هردو در از جریان این مذاکره دور اند و ملا برادر فقط برای تشریفات در قطر برده شده است.

باسط رهگذر

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن