افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

۴۳۹ داعشی به کابل انتقال یافت/ نیروهای خارجی داعش چگونه جذب شدند؟

ماریای ۳۲ ساله از دیگر زنان جنگ‌جوی داعش در افغانستان است که از ایالت گجرات هند همراه با همسرش به افغانستان آمده و به گروه داعش در ننگرهار ملحق شده است. همسر این زن چهار سال پیش توسط یکی از دوستانش به این گروه جذب می‌شود و در پی آن، این زن و شوهر به افغانستان می‌آیند.

پس از حدود یک‌ونیم ماه از تسلیمی و بازداشت بیش از یک‌ونیم هزار جنگ‌جوی داعش در ولایت ننگرهار، حدود ۴۰۰ نفر آنان به‌منظور تحقیقات بیش‌تر، به کابل انتقال داده شده‌اند.

منابعی در ریاست عمومی امنیت ملی کشور می‌گویند که تعداد جنگ‌جویان منتقل‌شده به ۴۳۹ نفر می‌رسد که هم‌اکنون در بازداشتگاه این ریاست به‌سر می‌برند.

این جنگ‌جویان داعش به همراه خانواده‌های‌شان در جریان یک‌ونیم ماه گذشته (۱۸ عقرب) به این طرف با افزایش عملیات‌های زمینی و هوایی وادار به تسلیم شده‌اند. آنان در چندین گروه به نیروهای امنیتی، دفاعی و کشفی کشور تسلیم شدند.

بازداشت‌شدگان چه کسانی‌اند؟

از جمع ۴۳۹ جنگ‌جوی داعش و اعضای خانواده‌های‌شان که در بازداشتگاه ریاست عمومی امنیت ملی در کابل به‌سر می‌برند، ۱۶۲ نفر آن از اعضای افغان این گروه می‌باشند. همه‌ی این افراد، مردان بالاتر از سن ۱۸ سال هستند.

همچنان از مجموع این تعداد جنگ‌جو، ۲۷۷ نفر آنان از شهروندان خارجی‌اند. در جمع این افراد، ۴۳ نفر مرد، ۷۵ نفر آنان زن و ۱۵۹ نفر دیگر آن‌ها کودک می‌باشند. بیش‌تر زنان و کودکان از اعضای خانواده‌های یکی از این مردان جنگ‌جویند.

۱۵۹ کودک از خانواده‌های اعضای خارجی داعش به بازداشتگاه امنیت ملی در کابل منتقل شده‌اند.

مسئولان در ریاست عمومی امنیت کشور می‌گویند که بیش‌تر کودکان جنگ‌جویان داعش در این بازداشتگاه امنیت ملی، بیبن سنین یک تا ۱۲ ساله‌اند.

به گفته‌ی آنان، این افراد از کشورهای پاکستان، ایران، هند، اردن، چین و کشورهای آسیای میانه می‌باشد که بیش‌تر این جنگ‌جویان با شناس‌نامه‌های افغان در افغانستان فعالیت می‌کرده‌اند.

نیروهای خارجی داعش چگونه به افغانستان آمدند؟

تعدادی از اعضای بازداشت‌شده‌ی این گروه می‌گویند که آنان با اخذ شناس‌نامه‌های افغانی وارد کشور شده و فعالیت‌های‌شان را به‌عنوان اعضای این گروه آغاز کردند. امین دلنشین، یکی از این جنگ‌جویان است که از ولسوالی «ارومیه»‌ی ولایت آذربایجان غربی ایران به افغانستان آمده است.

او در صحبت با روزنامه اطلاعات روز توضیح داد که همراه با ۹ شهروند ایرانی توسط «ابو احمد»، از مسئولان نام‌نهاد جلب و جذب گروه داعش در ایران حدود پنج ماه پیش به این گروه پیوسته‌اند.

پس از پیوستن، اعضای داعش در افغانستان برای آنان، شناس‌نامه می‌گیرند و آنان با استفاده از این شناس‌نامه به ولایت نیمروز می‌آیند: «ما در اول ۹ نفر بودیم که سه نفر ما از تصمیم پیوستن‌شان به داعش انصراف داد و ما شش نفر دیگر ماندیم. چهار نفر دیگر ما هم قبل از ما به افغانستان آمدند که ما از آنان خبر نداریم، ولی من و دو رفیق دیگرم یکجا با شناس‌نامه‌ی افغانی به نیمروز آمده‌ایم.»

از این ولایت یکی دیگر از اعضای داعش این دو نفر را به کابل و سپس به ننگرهار انتقال می‌دهد. امین دلنشین و همراهش پس از سپری‌کردن چند روز در جلال‌آباد به ولسوالی اچین ننگرهار برده می‌شوند و در بخش اکمالات غذا و اسلحه و تجهیزات این گروه استخدام می‌شوند.

امین دلنشین از ایران به گروه داعش در ننگرهار پیوسته است.

پس از مدتی، رفیق امین در نتیجه‌ی یک حمله‌ی هوایی نیروهای خارجی کشته می‌شود و او خودش پس از پنج ماه فعالیت در این گروه به نیروهای دولتی افغان تسلیم می‌شود.

این عضو تسلیم‌شده‌ی گروه داعش می‌گوید که او با استفاده از کانال تلگرامی به این گروه ملحق شده و برایش وعده‌های معاش زیاد داده شده بود: «برای من گفتند به اندازه‌ای پول می‌دهد که در آینده احتیاجی به پول نداشته باشم، اما در جریان پنج ماه به من فقط ده هزار روپیه‌ی پاکستانی دادند. «به‌لحاظ اخلاقی هم به ما وعده‌های بلندی داده بود که این وعده‌ها هم میان‌خالی بود و با کردار این گروه از زمین تا آسمان فرق داشت.»

خدیجه، یکی دیگر از زنان این گروه می‌باشد که چهار سال پیش همراه با همسرش از منطقه‌ی مرزی وزیرستان در شمال پاکستان به گروه داعش در ولایت ننگرهار پیوسته است. او هم‌اکنون با چهار فرزندش در بازداشتگاه امنیت ملی در کابل به‌سر می‌برد.

خدیجه از وزیرستان به گروه داعش در ولایت ننگرهار پیوسته است.

این زن اما به‌خاطر جدابودن بازداشتگاه مردانه از زنانه و «قیودات» بازداشتگاه نمی‌داند که همسرش هم‌اکنون کجا است. او می‌گوید: «فقط چهار فرزندم با من است، اما شوهرم که جنگ‌جو بود و تسلیم شد، نمی‌دانم کجا هست. از دولت افغانستان می‌خواهیم ما همگی را از زندان رها کنند و برگردیم.»

ماریای ۳۲ ساله از دیگر زنان جنگ‌جوی داعش در افغانستان است که از ایالت گجرات هند همراه با همسرش به افغانستان آمده و به گروه داعش درننگرهار ملحق شده است. همسر این زن چهار سال پیش توسط یکی از دوستانش به این گروه جذب می‌شود و در پی آن، این زن و شوهر به افغانستان می‌آیند.

ماریا از اعضای هندی‌تبار گروه داعش است که در ولایت ننگرهار به نیروهای دولتی تسلیم شده است

همچنان مریم، از دیگر عضو یکی از خانواده‌ی بازداشت‌شده‌ی داعشی توسط نیروهای افغان است که چهار سال پیش همراه با شوهرش از منطقه‌ی «ناروال» ایالت پنجاب پاکستان به این گروه در ننگرهار پیوسته است. او شرح می‌دهد که آنان برخلاف عنعنه‌ی منطقه‌ی‌شان باهم ازدواج می‌کنند. این ازدواج اما برخلاف مزاج جامعه‌ی او قرار می‌گیرد و آنان مجبور می‌شود که به این گروه بپیوندد.

آنان پس از پیوستن اما زندانی این گروه می‌شود و در نتیجه‌ی عملیات نیروهای افغان، از بند گروه داعش آزاد و تسلیم نیروهای افغان می‌شود.

شکست داعش در ننگرهار

دولت افغانستان برای شکست گروه داعش در افغانستان حدود سه ماه پیش از راه‌اندازی یک عملیات در ولایت‌های ننگرها و کنر خبر داد. یک ماه پس از آغاز این عملیات فواد امان، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع ملی به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که جنگ‌جویان طالبان در شرق کشور به‌گونه‌ی کامل شکست خورده و حتا توان شلیک یک گلوله را به طرف نیروهای دولتی ندارند.

این جنگ‌جویان عمدتا در ولسوالی اچین در ۶۰ کیلومتری شهر جلال‌آباد به نیروهای دفاعی، امنیتی و کشفی کشور تسلیم شده‌اند. به گفته‌ی او، تمامی مواضع و تأسیسات این گروه در ولسوالی تخریب شده و راه‌های مواصلاتی آن نیز از بین برده شده است.

به تعداد ۴۳ جنگ‌جوی مرد داعش هم‌اکنون به بازداشتگاه امنیت ملی در کابل منتقل شده‌اند.

از سویی هم‌، معاون وزارت دفاع افزوده بود که اکثر افراد تسلیم‌شده‌ی داعش در نتیجه‌ی تشدید عملیات هوایی و کماندویی در همکاری با نیروهای خیزش مردمی و پولیس محلی تسلیم شده‌اند.

گروه طالبان اما در آن زمان مدعی شد که پس از آن‌که «عملیات گسترده‌‌ی امارت اسلامی برای محو فتنه‌ی داعشی» در ننگرهار و ولایات همجوار آغاز شد، نیروهای امنیتی افغانستان جنگ‌جویان ولایت خراسان را از محاصره‌ی آن‌ها نجات می‌دهند. در پی این ادعاها زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژ‌ه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان گفته بود که علاوه بر نیروهای امنیتی افغان و خارجی‌ها، طالبان نیز در شکست داعش نقش داشته است.

دولت افغانستان اما نقش این گروه را در شسکت داعش رد کرده، گفته بود که طالبان مثل «همیشه» به دروغ متوسل می‌شوند.

با این حال اما، رییس‌جمهور اشرف‌غنی در تاریخ ۲۸ عقرب، شکست گروه داعش را به نیروهای امنیتی تبریک گفته و افزوده بود که شکست داعش در ننگرهار نه‌تنها برای افغانستان، بلکه برای منطقه نیز یک دست‌آورد بزرگ است.

جلیل رونق جلیل رونق / ۲۲ دسامبر ۲۰۱۹

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن