افغانستانبرگزیده های سایت

۵۱ درصد مردم افغانستان خواستار تغییر نظام سیاسی هستند

مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان با انتشار یک نظرسنجی در مورد قانون اساسی و تغییر نظام سیاسی این کشور اعلام کرد که ۵۱ درصد مردم افغانستان خواستار تغییر نظام سیاسی در این کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ محمد امین احمدی نویسنده گزارش این نظر سنجی روز گذشته در یک نشست خبری گفت: ۵۱ درصد از شرکت‌کنندگان این نظرسنجی از تغییر نظام و ۴۹ درصد از نظام کنونی حمایت کرده‌اند.

این نظرسنجی در ۱۰ ولایت (بامیان، بدخشان، بلخ، غزنی، غور، قندهار، کابل، کندوز، ننگرهار و هرات) با شرکت ۸۰۰ نفر در هشت دسته ذی‌نفع از آغاز سال جاری میلادی مشارکت داشته‌اند.

علاوه بر آن‌ها، ۳۴ نفر از«نخبگان شامل اعضای پارلمان، حقوق‌دانان، مقام‌های دولتی، افراد دخیل در تهیه و بررسی قانون اساسی و اعضای لویه جرگه تصویب قانون اساسی، فعالان مدنی، اساتید دانشگاه و روزنامه‌نگاران هم شرکت کرده‌اند.

احمدی گفت که ۲۹ درصد از کل مصاحبه‌شوندگان از نظام پارلمانی، ۲۲ درصد دیگر از نظام نیمه‌ریاستی که در آن قدرت بین رئیس جمهوری و نخست‌وزیر تقسیم شده باشد، حمایت کردند که مجموع آن‌ها به ۵۱ درصد می‌رسد.

او افزود که ۴۹ درصد از مصاحبه‌شوندگان از نظام ریاستی حمایت کردند ـ نظامی که در قانون اساسی فعلی آمده است و در آن تنها رئیس جمهوری قدرت را به دست دارد و مجلس نمی‌تواند او را استیضاح یا برکنار کند.

موضوع تغییر قانون اساسی از زمانی در افغانستان مطرح شد که موافقتنامه تشکیل حکومت وحدت ملی تشکیل سمت نخست‌وزیری را با تغییر قانون اساسی پیش‌بینی کرد.

در این موافقتنامه آمده که تا دو سال پس از امضای این موافقتنامه که در آخرسنبله سال جاری، این مدت به پایان می‌رسد، باید با برگزاری لویه جرگه این امر تحقق یابد، ولی از آنجایی که شماری از اعضای این جرگه عملاً وجود ندارند، برگزاری آن در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن