اجتماعیبرگزیده های سایت

۶۷ درصد مردم افغانستان به مرض روانی مبتلا هستند

مسوولین وزارت صحت عامه کشورامروز دوشنبه بخش های عاجل، زنانه و اطفال شفاخانه صحت روانی کابل را طی مراسمی افتتاح کردند.
به گزارش خبرگزاری رشد،فدا محمد پیکان معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه که در مراسم افتتاح بخش های عاجل، زنانه و اطفال شفاخانه صحت روانی صحبت می کرد گفت:امروز ۶۷ درصد مردم افغانستان به مرض روانی مبتلا است.
معین وزارت صحت عامه افزود: فق، مهاجرت، بیکاری، جنگ، و حملات انتحاری به شکل از اشکال مردم افغانستان را به اختلالات روانی مبتلا ساخته است.
آقای پیکان افزود: اگریک حمله انتحاری جان ۱۰ را تن را می گیرد در برابر دها تن دیگر را مبتلا به مرض روانی می کند.
معین وزارت صحت عامه با بیان اینکه ما تلاش داریم تا شفاخانه صحت روانی را معیاری سازیم گفت: امروز بخش های عاجل، اطفال و زنان این شفاخانه را افتتاح کردیم که زنان و کودکان بیشتر قربانی امراض روانی است.
وی تصریح کرد: وقتی که یک نان آور خانواده جان خود از دست می دهد خانم اش دیگرنه بیرون رفته می تواند و نه در خانه هم نان وجود دارد، لهذا به مرض روانی مبتلا می شود.
وی افزود: بخش های که امروزافتتاح شده است ۷٫۶ میلیون افغانی هزینه برداشته اند که درقالب یک پروژه دوساله که ازسوی بانک جهانی تطبیق می شود، تمویل شده است.
به گفته معین وزارت صحت عامه، ارتقای ظرفیت، ساخت یک مرکز تربیوی و ساختن سیستم ازدیگر برنامه های پروژه دو ساله بانک جهانی است که درقسمت بهبود بخش صحت روانی درافغانستان تطبیق خواهد شد.
معین وزارت صحت عامه گفت: ما درسال ۲۰۰۶ یک متخصص روانی داشتیم ولی امروز ۱۰۰ متخصص و ۶۰۰ مشاور روانی داریم.
در همین حال احمد کاکر رئیس شفاخانه صحت روانی گفت:مجموعه ارزش پروژه که ازسوی بانک جهانی تمویل می شود ۲٫۶ میلیون دالر است که ۷٫۶ میلیون افغانی آن درسه بخش ذکر شده به مصرف رسیده است.
وی افزود: ازلحاظ زمانی یک سال آن تمام شده و یک سال دیگر طبق برنامه ما شاهد پیشرفت های دیگر در شفاخانه صحت روانی کابل خواهیم بود.
کاکرگفت: درآینده نزدیک یک مرکزآموزشی را درقالب پروژه دوساله افتتاح خواهیم کرد.
مسوولین وزارت صحت عامه می گوید: درشش زون کشور شفاخانه صحت روانی دارد که شفاخانه صحت روانی کابل ۳۶ بستر دارند که ازاین میان ۳۰ بسترمردانه، ۳۰ بستر زنانه و ۵ بستردیگر هم برای اطفال می باشد.
محمد رقیب فیاض- کابل

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن