اخبار کوتاهاقتصادیتیتر یک

هدر رفتن دستکم ۵۰۰ میلیون دالر در استخراج معادن افغانستان

وزارت دفاع ایالات متحده امریکا نزدیک به ۵۰۰ میلیون دالر را در پروژه‌های استخراج معادن در افغانستان به هدر داده و موثریت لازم را نداشته است.

به گزارش رشد، بازرس ویژه‌ی امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید که قسمت زیادی این پول‌ها در بخش‌های هزینه شده که نتایج مطلوب نداشته و یا پروژه‌ها نیمه کاره رها شده اند.

از این میان؛ تنها ۴۷ میلیون دالر به شرکت‌های امریکایی به منظور کارهای استخراج معادن افغانستان پرداخت شده است.

یافته‌های جان ساپکو نشان می‌دهد که اداره‌ی عملیات‌های ثبات وزارت دفاع امریکا و اداره توسعه‌یی کشورش در عملی شدن پروژه‌های استخراج معادن و ماموریت‌شان ناکام بوده اند.

بازرس ویژه امریکا می‌گوید که فساد اداری در وزارت معادن افغانستان نیز یکی از دلایل ضایع شدن این پول‌ها به شمار می‌رود.

جان ساپکو، بازرس ویژه امریکا گفت: “وزارت دفاع امریکا نزدیک به ۲۱۵ میلیون دالر را در پروژه‌های استخراج معادن در افغانستان هزینه کرده است در حالی که تمامی این پروژه ها ناتمام باقی مانده است.”

نبود راه‌های مواصلاتی برای انتقال مواد معدنی؛ استخراج معادن را در افغانستان به چالش جدی روبرو کرده است.

بربنیاد یافته‌های بازرس ویژه امریکا در برخی جاها استخراج معادن بیشتر از آنکه به سود دولت تمام شود، به سود طالبان تمام شده است.

او گفت: “اداره عملیات های ثبات تجارتی وزارت دفاع امریکا نزدیک به چهل و هفت میلیون دالر را برای تشویق شرکت های استخراج کننده هزینه کرده اما در پایان روز هیچ یک از این شرکت ها حاضر به بستن قرارداد در بخش معادن با حکومت افغانستان حاضر نشدند.”

گذشته از آن وزارت دفاع امریکا ۱۲۲ میلیون دالر دیگر را در پروژه‌های هزینه کرده که نتیجه مطلوب نداشته است.

بازرس ویژه امریکا می‌گوید که وزارت دفاع کشورش برای حیف و میل شدن پول در بخش معادن افغانستان هیچ دیدگاه ارایه نکرده اما اداره توسعه‌یی امریکا گفته است که تلاش‌های این نهاد باید ارزیابی شود و استخراج معادن یک روند زمانگیر است.

گذشته از این، معدن مس عینک و حوزه نفتی آمو دریا که از کلان ترین معادن کشور به شمار می‌روند تا هنوز که سالها از قرار داد آن می‌گذرد درآمدی به دولت افغانستان نداشته و پروژه‌های ناکام به شمار می‌روند.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن