اخبار کوتاهافغانستانتحلیلتیتر یک

سر انجام شورای عالی صلح چه خواهد شد؟

 

 

کارشناسان براین باورند که طالبان تمایلی برای از سرگیری مذاکرات صلح افغانستان با شورای عالی صلح این کشور ندارد و این در حالی است که کشورهای کمک‌کننده به این شورا نیز به دلیل بی‌تأثیر بودن نقش آن کمکهای خود را قطع کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رشد، سومین دور از سلسله مذاکرات چهارجانبه گفت‌وگوهای صلح افغانستان، پاکستان، امریکا و چین هفته گذشته در اسلام آباد پایتخت پاکستان برگزار شد.

در این نشست چهار کشور افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا در مورد «نقشه راه صلح» این کشور به توافق رسیدند و قرار شد تا چهارمین نشست گفت‌وگوهای صلح در ۲۳ ماه جاری میلادی در کابل برگزار شود.

چهارمین دور از سلسله نشستهای چهارجانبه صلح در حالی برگزار خواهد شد که کشورهای کمک کننده به افغانستان از جمله آمریکا و انگلیس فعالیت شورای عالی صلح این کشور را بی‌ثمر می‌دانند.

بر همین اساس کشورهای کمک کننده به شورای عالی صلح افغانستان کمکهای خود را به این شورا در حالت تعلیق درآورده‌اند.

این تعلیق در حالی شکل گرفته که برخی از صاحب نظران و شخصیتهای افغانستان براین باورند که شورای عالی صلح باید منحل شود.

نشست مذکور در شرایطی انجام می‌شود که همسایگان شمالی افغانستان خود را با چالش جدیدی مواجه می‌بینند، این کشورها از این نگرانند که مبادا جغرافیای جنگی که از جنوب به شمال این کشور امتداد یافته به آسیای مرکزی نیز منتقل شود؛ چین  یکی از کشورهای حاضر در نشستهای چهارجانبه نیز نگرانی خود را از این موضوع ابراز داشته است.

کشورهای منطقه و به ویژه همسایگان شمالی افغانستان علاقمندند که هرچه سریع‌تر جنگ در این کشور پایان یابد تا تهدید گسترش گروه‌های افراطی علیه آنها نیز به حداقل برسد.

در اعلامیه مشترک سومین دور از نشستهای چهارجانبه تأکید شد که نتیجه و تصمیم‌گیری در روند مذاکرات صلح از راه سیاسی انجام گیرد و در نهایت باید به برقراری صلح پایدار در افغانستان منجر شود.

براساس این اعلامیه کشورهای هماهنگ کننده تلاشهای خود را برای تعیین زمان دقیق مذاکرات مستقیم بین حکومت افغانستان و گروه‌های طالبان در مورد صلح تا پایان ماه جاری میلادی را پیش بگیرند.

با وجودی که بسیاری وجود و اقدامات شورای عالی صلح را در روند مذاکرات حکومت افغانستان و طالبان بی‌تأثیر می‌دانند و براین باورند که طالبان تمایلی برای مذاکره با این شورا ندارد، اما این شورا با استقبال از نتایج نشست چهارجانبه آمادگی خود را برای آغاز مذاکرات در هر زمان و مکانی اعلام کرده است.

برخی تحلیلگران و صاحب نظران مسائل سیاسی براین باورند که هنوز برای اظهار امیدواری در مورد روند مذاکرات صلح و نتایج نشستهای چهارجانبه زود است، زیرا مردم افغانستان اطمینانی نسبت به صداقت پاکستان در روند صلح این کشور ندارند.

به نظر کارشناسان، آمریکا و چین باید تضمین کننده حضور توأم با صداقت پاکستان در روند صلح افغانستان باشند و بر همین اساس اسلام‌‌آباد نیز باید عدم حمایت از افراط‌گرایی و گروه‎های تروریستی را عملا ثابت کند.

آنها معتقدند تا زمانی که روند مذاکرات صلح با گروه طالبان و حکومت افغانستان شکل عملی به خود نگیرد و موارد مشخصی ارائه نشود، توافقات و بیانیه‌های مشترک در نشستهای مذکور تنها شکلی شعارگونه دارد.

«محمداسماعیل قاسمیار» مشاور امور بین‌الملل شورای عالی صلح افغانستان نیز در این باره اذعان داشت: طالبان هنوز هم آمادگی خود را برای برقراری آتش‌بس اعلام نکرده‌اند تا بتوان در شرایط مناسب و بدور از جنگ مذاکرات صلح را پیش برد، اما حکومت افغانستان آماده است تا بدون پیش‌شرط در هر زمان و مکانی با طالبان وارد مذاکره شود.

در حالی که شورای عالی صلح افغانستان تلاش دارد تا در مذاکرات صلح نقش خود را برجسته کند، اما چندی قبل «محمد خان» معاون اول عبدالله عبدالله رئیس‌اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان اعلام کرد: شورای عالی صلح افغانستان در روند مذاکرات صلح دولت کابل نقشی ندارد و در حال حاضر انحلال این شورا به نفع این کشور است.

وی گفت: در حال حاضر روند مذاکرات صلح توسط نمایندگان ویژه «محمد اشرف‌غنی» رئیس‌جمهور افغانستان انجام می‌شود.

محمد خان افزود: با اینکه شورای عالی صلح در زمان حکومت «حامد کرزی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان برای گفت‌گوهای صلح با مخالفان دولت تشکیل شد، اما این شورا پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی هیچ فعالیتی نداشته و در صورتی برای افغانستان مفید است که خود را از حالت انفعال خارج کند.

وی تأکید کرد: هرچند مقامات اسلام‌آباد در گفت‌وگوهای اخیر خود اظهار داشته‌اند که صادقانه با دولت کابل در روند صلح همکاری می‌کنند، اما وقایع و حوادث اخیر در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان مجددا صداقت این کشور را زیر سوال برد.

نارضایتی‌ها از عملکرد شورای عالی صلح افغانستان تا جایی ادامه می‌یابد که کشورهای کمک کننده به این شورا نیز کمکهای خود را قطع می‌کنند.

محمداسماعیل قاسمیار مشاور امور بین‌الملل شورای عالی صلح افغانستان نیز اظهار داشت که این کمکها به دلیل مشخص نبودن سرنوشت ریاست این شورا قطع شده است.

وی افزود: کشورهاى مختلف، چند سال قبل در کنفرانس لندن به ارائه کمکهای مالی به شوراى عالى صلح متعهد شدند و همچنین در نشست کابل بر این تعهدات تأکید کردند اما از آغاز سال جاری میلادی این کمکها قطع شده است.

مشاور امور بین‌الملل شورای عالی صلح افغانستان گفت: آمریکا، انگلستان، ژاپن و آلمان ازعمده‌ترین کشورهاى کمک کننده به شوراى عالى صلح افغانستان هستند.

قاسمیار خاطرنشان کرد: رئیس و دبیر جدید شورای عالی صلح افغانستان پس از قطع کمکهای مالی کشورهای کمک‌کننده به‌دلیل نقش نامعلوم این شورا، در هفته جاری معرفی می‌شوند.

گفته می‌شود ریاست شوراى عالى صلح افغانستان به «پیر سید احمد گیلانى» از رهبران جهادی این کشور پیشنهاد شده و قرار است در هفته جاری به‌طور رسمی معرفی شود.

نخستین دور از نشستهای چهارجانبه صلح در اسلام‌آباد آغاز شد، کابل میزبانی دومین دور از این سلسله نشستها را به عهده داشت و اسلام‌آباد مجددا برگزار کننده سومین دور آن بود و اکنون کابل در انتظار میزبانی چهارمین دور نشستهای چهارجانبه در ۲۳ ماه جاری میلادی است.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن