اجتماعیاخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

تلفات غیرنظامیان در افغانستان به بالاترین حد خود رسیده است

 

دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان امروز با انتشار گزارشی می گوید که تلفات افراد ملکی در سال ۲۰۱۵ نسبت به چند سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ گزارش سالانه که توسط هیات معاونیت ملل متحد در افغانستان(یوناما) در هماهنگی با دفتر کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد تهیه شده، نشان می دهد که درگیری های روز افزون زمینی در نزدیکی و یا داخل مناطق مسکونی همراه با حملات انتحاری و حملات دیگر در شهر های بزرگ، علت های کلیدی مرگ و جراحت افراد ملکی در اثر جنگ در سال ۲۰۱۵ بوده است.

نیکولاس هیسم، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان امروز در یک نشست خبری در کابل گفت: “این گزارش بار دیگر یک افزایش را در شمار کل تلفات ملکی نشان می دهد، آسیب رساندن به افراد ملکی برای ما قابل قبول نیست”.

وی افزود: “ما از آن عده کسانیکه این درد را به مردم افغانستان وارد می کنند، می خواهیم که برای محافظت افراد ملکی گام های واقعی بردارند و کشتن و معیوب ساختن افراد ملکی را در سال ۲۰۱۶ توقف دهند”.

آقای هیسم خاطر نشان ساخت که کشتن غیرنظامیان جرایم جنگی محسوب می شود و عاملان آن قابل پیگرد در دادگاه بین المللی می باشد.

در سال ۲۰۱۵ یوناما ۱۱۰۰۲ مورد تلفات ملکی(۳۵۴۵ تن کشته و ۷۴۵۷ تن زخمی) را ثبت نموده که این رقم بالاترین میزان تلفات ملکی ثبت شده نسبت به سال ۲۰۱۴ می باشد.

آمار جدید نشان می دهد که در مجموع چهار درصد افزایش در تلفات افراد ملکی در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال قبلی صورت گرفته است.

درگیری های زمینی میان طرف های درگیر و به تعقیب اش مواد منفجره باقی مانده از جنگ، حملات انتحاری و حملات پیچیده بزرگترین تلفات افراد ملکی را در پی داشته است.

بیشتر این تلفات در ولایت های، ننگرهار، قندوز، هلمند، غزنی و فاریاب متوجه افراد ملکی بوده است.

بر اساس این گزارش؛ طالبان مسئول ۶۲ درصد، نیروهای امنیتی افغان مسئول ۱۴ درصد، نیروهای خارجی مسئول ۲ درصد و نیروهای طرفدار دولت مسئول ۱ درصد تلفات غیرنظامیان هستند.

۲۱ درصد باقی مانده تلفات نیز ناشی از مواد انفجاری باقی مانده از جنگ بوده و یا تشخیص آن ناممکن خوانده شده است.

باید گفت که آمار تلفات غیر نظامیان در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴، چهار درصد افزایش یافته است.

بانو دانیل بیل رئیس بخش حقوق بشر یوناما نیز گفت که در سال ۲۰۱۵، یوناما ۳۷ درصد افزایش را در شمار تلفات زنان و ۱۴ درصد افزایش در شمار تلفات کودکان را به ثبت رسانیده است.

وی افزود که درگیری ها در سال ۲۰۱۵ با ایجاد صدمه جدی به مردم ملکی باعث پیامدهای وحشتناک برای کودکان نیز شده است.

بانو بیل تصریح کرد که سال گذشته شمار بی سابقه ای از کودکان بدون موجب کشته و زخمی شدند که در سال ۲۰۱۵ از هر چهار تلفات ملکی یکتن آن کودک بوده و شمار دیگری از کودکان، والدین بخصوص مادر و یا خواهر خود را از دست داده اند که به عنوان نمونه از هر ۱۰ تلفات ملکی یکتن آن زن می باشد.

همچنین سازمان ملل متحد، گروه داعش را نیز مسئول ۸۳ مورد تلفات افراد ملکی در افغانستان می داند که اکثرا در ولایت ننگرهار اتفاق افتاده است.

بانو بیل خاطر نشان ساخت که نیروهای دولتی افغانستان توان مهار فعالیت های داعش را دارند و این گروه تروریستی در افغانستان جایی ندارد.

در همین حال نیکولاس هیسم نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان، ابراز امیدواری کرد که با وصف گفتگو های صلح، تلفات افراد غیر نظامی در سال آینده کاهش یابد؛ اما گفت که این مساله به صورت مطلق قابل پیش بینی نیست.

وی افزود که مردم افغانستان مستحق صلح اند و دفتر نمایندگی سازمان ملل با طرف های درگیر به ویژه طالبان در تماس بوده و آماده است به روند صلح افغانستان کمک کند.

آقای هیسم تصریح کرد: “امیدوارم هرچه زودتر گفتگوهای رو در رو با طالبان آغاز شود تا آتش بس برقرار گردد و تلفات غیر نظامیان کاهش یافته و مردم افغانستان به صلح دایمی دست یابند”.

محمد عرشیا گوهری/کابل

 

 

 

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن