اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

تحولات مهم امنیتی طی ۲۴ ساعت/ تلفات سنگین شورشیان

وزارت دفاع اعلام کرده که نیروهای امنیتی ۲۱ طالب را در ولسوالی دند شهاب الدین ولایت بغلان کشتند، درگیری در منطقه تخریب پایه های برق در جریان یک عملیات نظامی صورت گرفته است.

به گزارش رشد، نیروهای امنیتی برای پاکسازی منطقه از وجود طالبان، عملیات نظامی راه اندازی کردند تا منطقه ای که در آن پایه های برق تخریب شده را برای ورود انجنیران شرکت برشنا فراهم سازند.
در درگیری که در بیست و چهار ساعت گذشته میان نیروهای امنیتی و طالبان صورت گرفت، ۹ طالب نیز زخمی شده اند و دو موتر که به گفته وزارت دفاع یکی آن مملو از مواد انفجاری بود، ازبین برده شد.
وزارت دفاع با انتشار اعلامیه ای گفته است که دو قوماندان طالبان به نام های سید محمود و فاروق نیز مشمول کشته شدگان هستند.
طالبان از حدود ۲۲ روز پیش در منطقه دند شهاب الدین پایه های برق را انفجار دادند و برق کابل قطع شد.
افراد این گروه زمانی در منطقه قدرت گرفتند که حدود پنج ماه پیش گلاب‌منگل، وزیر سرحدات، اقوام و قبایل، تفاهمنامه ای را با ریش سفیدان منطقه دند غوری امضا کرد.
مطابق این تفاهمنامه نیروهای امنیتی حق اجرای عملیات نظامی و بازداشت هیچ فردی را در این منطقه ندارند و در مقابل گروه طالبان امنیت شاهراه کابل-مزار شریف را نباید مختل کند.
امضای این سند انتقادهای زیادی را در مجلس نمایندگان و محافل سیاسی برانگیخت و شماری زیادی اعضای مجلس امضای این تفاهمنامه را دادن امتیاز در بغلان به گروه طالبان تلقی کردند.
در این اواخر هم شماری از اعضای مجلس، نهادهای مدنی و کاربران شبکه های اجتماعی خواهان برکناری و به محاکمه کشاندن گلاب منگل شدند.
درگیری در غزنی
وزارت دفاع می گوید که در جریان عملیات نظامی در ولسوالی های گیلان و گیروی غزنی میان نیروهای امنیتی و طالبان درگیری صورت گرفته است که در نتیجه ۹ طالب کشته و ۱۱ تن آنها زخمی شده اند.
این وزارت گفته است که در ولسوالی چک ولایت میدان وردک نیز ۷ طالب کشته و ۱۴ تن آنها زخمی شده اند، نیروهای امنیتی ۶ عراده موترسایکل طالبان را نیز در این ولسوالی متوقف کردند.
در خبرنامه وزارت دفاع گفته شده است که در ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان ۱۱ طالب در جریان درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده اند.
سه طالب هم در وته پور ولایت کنر و چپرهای ولایت ننگرهار کشته شده و دو تن آنها زخمی شده و چهار تن به ظن فعالیت های تخریبی دستگیر شده اند.
این وزارت گفته است که در جریان این عملیات ها ۶ تن از نظامیان اردوی ملی نیز کشته شده اند.

توقیف ده ها میل سلاح در کابل

قوماندانی گارنیزیون کابل اعلام کرده که ماموران پولیس این قوماندانی ۲۹ میل اسلحه را در کابل حین بررسی موترهای مقامات بلند پایه و افراد مسلح غیر مسوول توقیف کرده اند.

قوماندانی گارنیزیون کابل اعلام کرده که ماموران پولیس این قوماندانی ۲۹ میل اسلحه را در کابل حین بررسی موترهای مقامات بلند پایه و افراد مسلح غیر مسوول توقیف کرده اند
این قوماندانی با انتشار خبرنامه ای گفته که سلاح های توقیف شده به قوماندانی گارنیزیون کابل منتقل شده است.
در خبرنامه آمده که ۱۶ میل کلاشینکوف، ۳ میل کلکوف، یک میل پیکا، ۸ قبضه تفنگچه دستی، یک میل نارنجک انداز، ۲۵ عدد شاژور و ۱۹ جمپر نظامی از اشخاص غیرمسول جمع آوری و به کمیسیون موظف قوماندانی عمومی گارنیزیون کابل منتقل شد.
در خبرنامه در باره صاحبان این سلاح های چیزی گفته نشده است اما در کابل و شهرهای بزرگ افغانستان بیشتر، مقامات دولتی، اعضای پارلمان، تاجران و اعضای باندهای مسلح غیر مسوول همواره با محافظان گشت و گذار می کنند.
قوماندانی گارنیزیون کابل می گوید که ۴۶ عراده وسایط نظامی و ملکی بدون اسناد نیز توقیف شده است.
این قوماندان گفته که از تاریخ ۲۱ تا ۲۸ دلو ۴۳۵ عراده وسایط نظامی و ملکی مربوط مقامات، اشخاص با نفوذ و ادارات دولتی از وجود شیشه های فلم سیاه پاک شده است.
ماموران این قوماندانی در سطح شهر کابل برای شناسایی افراد مسلح غیر مسوول و متوقف کردن وسایط بدون اسناد و شیشه سیاه گشتزنی می کنند.
گفته می شود که مهاجمان انتحاری توسط موترهای شیشه سیاه از یک محل به محل دیگر منتقل می شوند، صاحبان این موترها متهم هستند که با گروه های شورشی مانند طالبان همکاری دارند.

٢۴ مخالف مسلح در بدخشان از پا درآمدند

مسوولان امنیتى ولایت بدخشان ادعاى کشته شدن٢۴ مخالف مسلح و جراحت ١٧ تن دیگر را نموده؛ اما طالبان مدعى اند که برجانب مقابل تلفات سنگین وارد کرده اند.

احمدنوید فروتن سخنگوى والى بدخشان میگوید که درعملیات تصفیوى که از دیروز بدینسو در منطقۀ سپین گل ولسوالى ارگو جریان دارد، ١٧ طالب ازپادرآمده و ١٠ تن دیگر زخم برداشته اند.

به گفتۀ وى، در جملۀ کشته شدگان یک قوماندان به نام حمیدالله نیز شامل است.

بازداشت یک فرمانده طالبان با لباس زنانه

یک فرمانده طالبان توسط نیروهای امنیتی با لباس زنانه در ولایت پکتیکا بازداشت گردید.

ریاست عمومی امنیت ملی در خبرنامه‌ای که امروز به نشر رسانده گفته است نیروهای امنیت ملی در ولایت پکتیکا یک فرمانده طالبان را به نام خضرعلی که با نام مستعار چپی فعالیت می‌کرده است را با مقداری از جنگ افزار در ولسوالی برمل دستگیر کرده اند.

در خبرنامه گفته شده این فرمانده طالبان با استفاده از لباس زنانه می‌خواسته از یک جای به جای دیگر برود اما توسط نیروهای امنیت ملی بازداشت گردیده است.

طالبان به طور معمول از لباس زنان استفاده می‌کند و تاکنون موارد زیادی اتفاق افتاده که فرماندهان طالبان و انتحار کنندگان این گروه، از لباس زنانه استفاده کرده  و توسط نیروهای امنیتی بازداشت گردیده اند.

 

 

 

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن