اجتماعیاخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

از هیج کودکی در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان استفاده نشده است

معاونیت ریاست جمهوری افغانستان در دیدار با نماینده خاص دبیرکل سازمان ملل متحد در امور کودکان، تاکید کرد که در میان نیروهای مسلح افغانستان، هیچ کودکی حضور ندارد.

به گزارش خبرگزاری٬ آقای دانش روز چهارشنبه در دیدار با لیلا زروقی،شایعات مبنی برحضور کودکان در میان نیروهای مسلح افغانستان را رد کرد و گفت که در حال حاضر، هیچ کودکی در در این ارگان ها عضویت ندارد.

معاون رییس جمهوری افغانستان گفت:” در هفته گذشته، موضوع حضور اطفال در صفوف نیروهای امنیتی مطرح شد.نهادهای امنیتی موظف گردیدند تا بار دیگر در مورد عدم حضور اطفال در صفوف نیروهای مسلح تحقیق همه جانبه نموده و از نبود چنین مواردی اطمینان حاصل نمایند.”

به گفه او، وضعیت کودکان در افغانستان مناسب نیست و این قشر، در معرض آسیب های جدی قرار دارند.

سوء استفاده مخالفان مسلح از کودکان، رسوخ تفکرات افراطی و رادیکالیزم از بیرون از مرزهای افغانستان و بازماندن کودکان بخصوص دختران در مناطق نا امن از آموزش مهمترین چالش های فراروی کودکان در افغانستان عنوان شده است.

سربازگیری طالبان از میان کودکان نیز از جمله مواردی است که بعنوان یک چالش بزرگ فراروی کودکان افغانستان قرار دارد.

با این حال معاون ریاست جمهوری افغانستان می گوید که وضعیت کودکانی که بنا بر تخلف در مراکز خاص نگهداری می شوند، نیز چندان مناسب نیست.

آقای دانش می گوید که تنها مرکز اصلاح و تربیه اطفال در کابل صاحب تعمیر مناسب است، ولی در هیچ یک از ولایات دیگر، مراکز اصلاح و تربیه، تعمیر ندارند و اطفال در وضعیت بدی به سر می برند.

او گفت:” سازمان های بین المللی در این قسمت با دولت افغانستان و وزارت عدلیه کمتر همکاری کرده اند و امیدواریم که از این پس، همکاری ها بیشتر شود.”

آقای دانش تاکید کرد که قانون مراکز اصلاح و تربیت کودکان نیز تقریبا روی کاغذ باقی مانده و به دلیل نبود امکانات، عملی نشده است.

آقای دانش تاکید کردکه در برخی گزارش ها، موارد اندکی از فعل بد بچه بازی نیز تایید شده است که کاملا مخالف آموزه های دینی و ارزش های بشری به شمار می رود.

لیلا زروقی نماینده خاص سرمنشی ملل متحد در دیدار با معاونیت دوم ریاست جمهوری افغانستان نیز گفت که از نگاه این نهاد، وضعیت کودکان در افغانستان نامناسب بوده و مواردی زیادی باعث نگرانی است.

او گفت:” مسایلی چون استفاده از اطفال در منازعات مسلحانه، ازدواج های اجباری و زیر سن، بازماندن از تعلیم، حمله به مکاتب و استفاده از اطفال در حالت های جنگی، سوء استفاده جنسی، پدیده هایی چون بچه بازی و به کار گماشتن اطفال از مهم ترین مواردی است که باعث نگرانی می شود.”

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن