اجتماعیاخبار کوتاهتیتر یک

بیش از ۲۵۰ عضو رسانه ها افغانستان را ترک کردند

 

گزارش اداره حمایت از رسانه‎های آزاد افغانستان حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۵ میلادی ۲۵۰ عضو رسانه‌ای افغان این کشور را به علت ناامنی و خشونت علیه خبرنگاران ترک کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رشد، اداره حمایت از رسانه‎های آزاد «نی» افغانستان اعلام کرد: در جریان سال ۲۰۱۵ میلادی ۲۵۰ نفر از اصحاب رسانه در افغانستان از این کشور خارج و راهی کشور های اروپای شده اند.

این در حالی است که «سید حسین عالمی بلخی» وزیر امور مهاجرین افغانستان نیز اذعان داشت: اخیرا بیش از ۲۵۰ هزار شهروند افغان از این کشور به اروپا رفته‌اند و درخواست پناهندگی داده‌اند.

وزیر امور مهاجرین افغانستان تأکید کرد: به زودی گفت‌وگوها میان مقامات افغانستان و کشورهایی که پناهجویان افغان در آن بسر میبرند، آغاز می‌شود.

«مجیب خلوتگر» اداره حمایت از رسانه‎های آزاد افغانستان نیز در مورد خروج اصحاب رسانه از این کشور به رادیو آزادی گفت: روند خروج خبرنگاران و اصحاب رسانه از افغانستان نگران کننده است.

گسترش ناامنی‌ها و افزایش خشونتها علیه خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ای افغانستان باعث شده تا برخی از فعالان در این عرصه این کشور را ترک کنند.

کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان در سال ۲۰۱۵ میلادی با انتشار گزارش شش ماه نخست این سال اعلام کرد: گزارشهای به ثبت رسیده در مورد خشونت علیه خبرنگاران در ۷۲ درصد موارد حکومت افغانستان مسئول اصلی شناخته شده است.

کمیته مذکور در گزارش خود می‌افزاید: ۲۸ درصد الباقی در مورد خشونت علیه خبرنگاران به اقدامات مخالفان مسلح حکومت افغانستان، زورمندان محلی و افراد ناشناس مربوط می‌شود.

همچنین نهادهای مدافع خبرنگاران از جمله «نی» می‌گویند که در یک سال گذشته خبرنگاران به دلیل عدم تصویب قانون دسترسی به اطلاعات، با موانع و مشکلات زیادی در جریان تهیه خبر و گزارش مواجه بوده‌اند.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن