اخبار کوتاه

کاهش بهای نفت در جهان؛ اما چرا در افغانستان ارزان نمی‌شود؟

 

در جریان چند ماه گذشته، هر بشکه نفت در بازارهای جهانی، تا مرز ۳۶ دالر خرید و فروش می‌شود.

به گزارش رشد، شماری از آگاهان اقتصادی بر این باورند که نرخ نفت در جریان چند سال گذشته، در بازارهای جهانی به پایین‌ترین سطح خود رسیده است؛ اما در افغانستان این روند، گردش معکوس دارد.

در حال حاضر هر لیتر تیل پطرول در بازارهای کابل به ۴۶ و ۴۸ افغانی فروخته می‌شود و این موضوع سبب ناراحتی و انتقاد مردم از دولت شده است.

افزایش تولید نفت ایالات متحد امریکا و روسیه بهای نفت را در بازارهای جهانی به پایین‌ترین سطح در یازده سال گذشته رسانده است.

بازار مواد نفتی کشور نیز متاثر از بازارهای جهانی است؛ اما پرسش اینجاست که چرا با کاهش بهای نفت در جهان، این مواد در شهر کابل و دیگر ولایات کاهش نمی‌یابد.

بازرگانانی که نفت وارد می‌کنند دو علت را عامل آن می‌دانند نخست اینکه افغانستان نتوانسته از بازارهای گونه‌گون نفت بخرد دوم اینکه هزینه‌های ترانسپورت بالاست.

ترکمنستان در تعیین بهای نفت دست باز دارد و مسوولان دولتی کشور نتوانسته رقیبی برای این کشور پیدا کند.

بهای نفت در جهان و افغانستان در هر تن بیش از دوصد دالر تفاوت وجود دارد هرچند نفتی که وارد کشور می‌شود از کیفیت خوبی نیز برخورد دارد نیست.

بازرگانان می‌گویند که نفت ایرانی پایین‌ترین کیفیت را در میان دیگر تیل‌ها دارند.

باشنده‌های شهر کابل و راننده‍‌گان از دولت انتقاد می‌کنند که حد اقل نگذارد نفت بی کیفیت وارد کشور شود.

کشکه، آمودریا، افغان تاجیک، کتواز و هلمند حوزه‌های نفتی کشور هستند؛ اما از این میان تنها کار عملی حوزه نفتی آمودریا آغاز شده است.

اما بنابر مشکلات فنی هنوز این حوزه حتا یک درصد نیازمندی نفت کشور را مرفوع نمی سازد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن