اجتماعیاخبار کوتاه

۳۰ درصد از زنان افغانستان ازدواج های زیرسن و اجباری دارند

 

 

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به همکاری وزارت امور زنان و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد؛ ورکشاپ یک روزه ای را تحت نام “اجماع ملی روی پلان عمل ملی جهت محو ازدواج اطفال و ازدواج زود هنگام” در کابل دایر کردند.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ سید کمال سادات معاون امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: در افغانستان فرهنگ های ناپسندی موجود است که با قانون ناب اسلامی و بشری سازگاری ندارد.

وی با بیان اینکه ازدواج های زیر سن در آموزه های اسلامی و قانون بشری جا ندارد، افزود: ازدواج زیرسن به سلامت جسمی و روانی افراد تاثیرات ناگواری خواهد داشت.

وی افزود: رئیس جمهور و بانوی اول کشور مصمم هستند که در افغانستان ازدواج ها مطابق قانون اسلامی وضع شده و رضایت طرفین انجام شود.

او در ادامه گفت: معینت جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ با همکاری وزارت امور زنان، جامعه مدنی و متنفذین قومی یک جا کار می کنند تا فرهنگ عروسی زیرسن را از افغانستان محو کنند.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ؛ مشکلات خانوادگی، بیسوادی، فقر و عدم آگاهی جوانان از حقوق اش را از جمله مشکلاتی عنوان کرد که ثمره ازدواج های قبل از وقت می باشند.

درهمین حال نبیلا مصلح معین اداری و مالی وزارت امور زنان می گوید:” به اساس آمار سازمان ملل متحد افغانستان ۳۰ درصد زنان افغان ازدواج زیر سن و زود هنگام دارند.”

او این رقم را فاجعه بار عنوان کرده و افزود: وزارت امور زنان تدابیر خاصی را روی دست گرفته تا ازدواج های زود هنگام در افغانستان محو گردد.

خانم مصلح اظهار کرد:”طرح پلان محو ازدواج های زیرسن را که امروز در این ورکشاپ مورد بحث است؛ نتیجه تلاش وزارت های اطلاعات و فرهنگ و امور زنان به همکاری صندوق جمعیت سازمان ملل متحد می باشد.”

وی افزود: قرار است تا پنج سال آینده پلان محو ازدواج های زیرسن در افغانستان به طور کلی تطبیق گردد.

رولا غنی بانوی اول کشور در پیام ودیویی ازدواج های اجباری و زیرسن را یک پدیده غم انگیز خوانده و افزود: “جوانان افغانستان باید در سن قانونی و رضایت طرفین ازدوج کنند”.

بانوی اول کشور با بیان اینکه ازدواج زیرسن به سلامت جامعه ضررمی رساند؛ گفت: جوانان نباید به طور اجباری و زیرسن ازدواج کنند.

بانوی اول خطاب به مردم افغانستان گفت:”بگذاریم تا فرزندان به سن قانونی رسیده و ازدواج کنند که تا آخر عمر با عشق زندگی نمایند.”

آقای شیرما مشاور صندوق جمعیت ملل متحد در افغانستان یکی دیگر از سخنرانان این ورکشاپ بود که ازدواج های زیرسن را تخطی از قوانین حقوق بشرخواند.

مشاور جمعیت سازمان ملل متحد گفت: ازدواج زیرسن و اجباری حق زندگی کردن را از اطفال می گیرد و این گونه رفتار در حق اطفال با قانون حقوق بشر سازمان ملل متحد سازگاری ندارد.

خانم فوزیه کوفی رئیس کمیته زنان شورای ملی افغانستان نیز گفت: صحت یک طفل رابطه مستقیم با صحت یک زن دارد که سلامت یک مادر می توانند با ازدواج قانونی تضمین شود.

خانم کوفی افزود: برای محو فرهنگ و عنعنات ناپسند علمای کشور نقش برجسته دارند تا ذهنیت سازی کنند که ازدواج های زیرسن محو شود.

او تاکید کرد که باید قوانین مطابق نیاز جامعه افغانستان طرح ریزی و تطبیق شوند.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن