اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

قاتل ۱۴ غیر نظامی هزاره بازداشت شده است

عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور می گوید که ماموران امنیت ملی در این ولایت یکی از طراحان کشتار ۱۴ غیرنظامی را بازداشت کرده اند.

آقای خطیبی این فرد را مولوی عبدالرحمان مزمل از فرماندهان گروه طالبان معرفی کرده است.
به گزارش رشد، او متهم است که در ماه اسد سال ۱۳۹۳ حمله به دو موتر حامل غیرنظامیان را سازماندهی کرده، سرنشینان این دو موتر از مرکز ولایت غور به مقصد کابل و منطقه لعل و سرجنگل در حرکت بودند.
طالبان سرنشینان این دو موتر را پس از تفکیک قومی به شکل بیرحمانه گلوله باران کردند. همه قربانیان متعلق به قوم هزاره بودند.
در میان قربانیان، یک تازه داماد و عروس به شمول دو زن و یک کودک نیز شامل بودند.
در ماه میزان سال ۱۳۹۳ اداره امنیت ملی اعلام کرده بود که جان محمد دیگر سازمانده این حمله را بازداشت کرده است.
عبدالحی خطیبی، می گوید که مولوی عبدالرحمان به روز جمعه زمانی که وارد شهر فیروز کوه شد، شناسایی و در حالیکه قصد فرار را داشت بازداشت شد.
گفته شده است که او برای تداوی به شکل پنهانی به شهر فیروز کوه امده بود، این قوماندان طالبان بیشتر در مناطقی از شمال فیروز کوه فعالیت داشت.
درخواست برای محاکمه
در حالیکه خبر بازداشت عبدالرحمان امروز منتشر شد، فعالان مدنی خواهان به محاکمه کشاندن او شده اند.
برخی نهادهای مدنی با انتشار اعلامیه هایی خواهان راه اندازی دادخواهی برای قربانیان این رویداد شدند و از مردم خواستند که در این دادخواهی شرکت کنند.
چندین نهاد مدنی اعلام کردند که فردا یکشنبه در باره راه اندازی تظاهرات و دادخواهی برنامه ریزی می کنند.
کشتار چهارده غیرنظامی که طالبان در آنزمان دست همه آنها را به شمول تازه عروس و داماد از پشت بسته و با تیراندازی از پشت کشتند، اعتراض های گسترده را در کابل و دیگر شهرهای کشور بدنبال داشت.

از سوی هم والی غور در صحبت با شفقنا گفته است که مولوی عبدالرحمان مزمل از فرماندهان سابق طالبان و قاتل ۱۴ غیر نظامی هزاره در بازداشت امنیت ملی می باشد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن