اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

ربانی از حکمتیار خواست به مذاکرات صلح بپیوندد/ به مبارزه خود ادامه می دهیم

 

 

وزیر امور خارجه افغانستان از «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی افغانستان دعوت کرد تا به روند مذاکرات صلح بپیوندد.

به گزارش خبرگزاری رشد، چهارمین نشست چهار جانبه مذاکرات صلح افغانستان صبح امروز سه شنبه با حضور کشورهای آمریکا، افغانستان، پاکستان و چین در کابل آغاز شد.

«صلاح‌الدین ربانی» وزیر امور خارجه افغانستان طی سخنانی در این نشست، از «گلبدین حکمتیار »رهبر حزب اسلامی افغانستان دعوت کرد تا به پروسه صلح بپیوندد.

وی صلح را برای افغانستان یک ضرورت مهم تلقی کرده از همه گروه‌های مخالف خواست تا مسیر سیاسی را انتخاب کنند و از جنگ دست بردارند.

ربانی گفت: افغانستان علیه گروه‌هایی که دستاورد این کشور را تهدید می‌کنند، مبارزه می‌کند.

وزیر امور خارجه افغانستان خاطرنشان کرد: اگرچه افغانستان رهبری مذاکرات صلح را بر عهده دارد، اما کشورهای منطقه بهتر است با ما همکاری کنند.

از سوی هم گزارشات حاکی از آن است که «راحیل شریف» فرمانده ارتش پاکستان در سفر یک روزه خود به قطر با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و «شیخ عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی»، نخست وزیر این کشور در دوحه دیدار و درباره مسائل مربوط به همکاری دو جانبه در زمینه‌های مختلف به تبادل نظر با آنها پرداخت.

به گزارش روابط عمومی ارتش پاکستان راحیل شریف در دیدار با «خالد بن محمد العطیه» وزیر دفاع و «محمد بن علی الغنیم» فرمانده نیروی زمینی قطر درباره افزایش همکاری دفاعی بین دو کشور به رایزنی پرداخت.

عاصم سلیم باجواه سخنگوی ارتش پاکستان دئر این زمینه گفت: بین راحیل شریف و مقامات قطر گفت و گوهای طولانی در زمینه برقراری صلح در افغانستان صورت گرفت.

سفر فرمانده ارتش پاکستان به قطر در حالی انجام می‌شود که نشست چهارجانبه صلح در افغانستان امروز سه شنبه در کابل برگزار می‌شود.

این گزارش می‌افزاید کشورهای چین، افغانستان،‌آمریکا و پاکستان در نشست چهارجانبه امروز شرکت می‌کنند.

طالبان افغانستان در قطر یک دفتر برای خود دارد و مقام‌های این گروه تاکید دارند که این مساله باید به رسمیت شناخته شود تا آنها در مذاکرات شرکت کنند.

گروه چهارجانبه صلح افغانستان در ششم فوریه در اسلام آباد نشستی را برگزار کرد.

تاریخ از سرگیری مذاکرات مستقیم میان طالبان و کابل احتمالا قرار است در جریان دیدار مقام‌های ارشد افغانستان، آمریکا، چین و پاکستان اعلام شود.

اعضای گروه چهارجانبه مذاکرات صلح در سومین نشست در اسلام‌آباد مطرح کردند که نخستین دور مذاکرات بین دولت و طالبان افغانستان در اواخر ماه فوریه برگزار خواهد شد اما مقامات این این گروه در اظهارات پشت پرده اعلام کردند که این دور در ماه جاری میلادی امکانپذیر نیست.

یکی از مقامات امنیتی پاکستان در مورد دیدار رئیس ستاد ارتش پاکستان از قطر گفت: پاکستان تلاش می‌کند تا برای گرد آوردن تمام طرفین حمایت قطر را جلب کند.

لازم به ذکر است که دفتر سیاسی طالبان در قطر مربوط به گروه «ملا اختر منصور» می‌باشد بنابراین شرکت این گروه در مذاکرات صلح از اهمیت زیادی برخودار است.

از سوی دیگر، قطر نیز برای بهبود روند صلح افغانستان تلاش می‌کند.

برخی دیپلمات‌ها در پاکستان بعد از نشست چهارجانبه برای فراهم کردن زمینه از سرگیری مذاکرات مستقیم صلح میان طالبان افغانستان و دولت کابل، اعلام کردند که این مذاکرات به زودی از سر گرفته خواهد شد..

دور قبلی مذاکره طالبان با نمایندگان دولت افغانستان که در منطقه «مری» نزدیک اسلام‌آباد پایتخت پاکستان انجام شد با مشروط کردن هر نوع توافق به خروج نیروهای خارجی از افغانستان بی‌نتیجه پایان یافت..

انتشار خبر مرگ ملا‌عمر رهبر طالبان، مذاکره این گروه با دولت افغانستان را به حالت تعلیق درآورد و این موضوع تاکنون به صورت جدی پیگیری نشده است..

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن