افغانستانبرگزیده های سایت

۵۰ درصد مردم افغانستان از بیماری های غیر واگیر رنج می‌برند

تحقیق تازه متخصصان طبی نشان می‌دهد که نزدیک به ۵۰ درصد مردم افغانستان از بیماری های غیر واگیر رنج می‌برند.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ عبدالله فهیم رئیس انستیتوت طبی فرانسه برای مادران و اطفال امروز در ششمین نشست سالیانه این مرکز گفت که نزدیک به ۵۰ درصد جمعیت افغانستان از امراض غیر ساری، امراض قلبی، عروقی، سرطان، قند خون، اختلالات تنفسی، چاقی و امراض گوارشی رنج می‌برند.

خاطر نشان ساخت: این رقم هر ساله در کشور در حال رشد است.

آقای فهیم تصریح کرد: امراض غیر ساری از جمله علت‌های عمده مرگ و میر انسان‏ها می‏باشند که همه ساله جان ۳۸ میلیون تن را در سراسر جهان می‏گیرند.

به گفته وی، این امراض تقریباً ۳۷ درصد از مجموع مرگ و میرها در افغانستان را تشکیل می‌دهد.

آقای فهیم می گوید که هم‌اکنون وزارت صحت عامه و سکتور خصوصی تدابیری را روی دست گرفته است که تمام این امراض در کشور درمان شوند.

وی یاد آور شد که افغان‌ها در گذشته حدود ۲۵۰ میلیون دالر را جهت درمان امراض شان (عمدتاً امراض غیر ساری) به کشورهای بیرونی می‌پرداختند؛ اما سهولت های که در سال های اخیر در کشور بوجود آمده است، کاهش این رقم را نشان می‌دهد.

از سوی هم داکتر خواجه میر اسلام سعید که در مورد امراض غیر واگیر در کشور تحقیقی را انجام داده است می‌گوید که امراض غیر واگیر یک مشکل جدی در کشور می‌باشند و باید بر آنان توجه جدی شود.

آقای سعید تصریح کرد که هم اکنون ۱۰ درصد افراد بین سنین ۴۰ – ۶۰ سال در کشور از بیماری شکر، ۲۰ درصد از چاقی، ۲۰ درصد از فشار خون رنج می‌برند.

وی افزود: نظر به اینکه مردم افغانستان فعالیت فزیکی کمتری دارند و از غذای صحی استفاده نمی‌کنند، همچنان بیش از ۱ میلیون معتاد در کشور وجود دارد، امکان افزایش امراض غیر واگیر در کشور می‌رود.

ناجیه طارق معین وزارت صحت، که در این نشست حضور داشت ابراز امیدواری کرد که وزارت صحت عامه با همکاری شرکای خود بتواند گام‌های عملی را در راستای کاهش میزان ابتلای افراد به امراض غیر واگیر را روی دست بگیرد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن