افغانستانبرگزیده های سایتمصاحبه

گماشته شدن عبدالله خان منحیث سرپرست وزارت دفاع یک امر ناشایسته است

گماشته شدن عبدالله خان منحیث سرپرست وزارت دفاع یک امر ناشایسته است

چند روز قبل رییس جمهورغنی طی دو حکم جداگانه دگر جنرال عبدالله خان، رییس ارکان ستر درستیز وزارت دفاع ملی را به حیث سرپرست وزارت دفاع ملی و محمد معصوم استانکزی را به حیث وزیر مشاور رییس جمهور و همزمان سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی موظف کرد.

رییس جمهورغنی در حالی این دو چهره را به حیث سرپرستان وزارت دفاع ملی و ریاست امنیت ملی معرفی کرده است که وزارت دفاع از زمان آغاز کار حکومت وحدت ملی و ریاست امنیت ملی از یک سال بدین سو از سوی سرپرستان اداره می شوند.

ادامه کار سرپرستان در ارگان‌های امنیتی و دفاعی کشور همواره واکنش شورای ملی را به همراه داشته است.

در همین حال داکتر جعفر مهدوی عضو مجلس نمایندگان به خبرگزاری رشد می گوید که گماشته شدن عبدالله خان منحیث سرپرست وزارت دفاع ملی از سوی رئیس جمهور را یک امر ناشایسته عنوان می کند.

وی می افزاید: “در وزارت دفاع، گزینه‌های به مراتب شایسته تر، متعهد تر،‌ توانمندتر و متخصص تر وجود دارد که می‌تواند وزارت کلیدی دفاع را رهبری کند”.

آقای مهدوی تصریح کرد: معرفی فردیکه در گذشته معاونیت وزارت دفاع طالبان را به عهده داشت، منحیث سرپرست وزارت دفاع ملی یک امر ناشایسته است.

وی می گوید: “اگر فردی که در گذشته‌ها در اداره طالبان مسئولیت داشته، سرپرست وزارت دفاع ملی شود، سرنوشت میدان های نبرد نامعلوم خواهد بود”.

این عضو مجلس نمایندگان تاکید کرد: رئیس جمهور باید یک فرد شایسته‌تر را که تعهد و انگیزه لازم برای مبارزه با گروه‌های تروریستی داشته باشد، منحیث نامزد وزیر وزارت کلیدی دفاع ملی معرفی کند.

وی ابراز امیدواری کرد که مجلس نمایندگان بر اساس منافع ملی کشور و رعایت اصل شایستگی با این دو نامزد سکتورهای دفاعی و امنیتی برخورد کند و در تامل شان با کاندیدان اولیت‌ها و گزینه های سیاسی را مد نظر نگیرند.

آقای مهدوی در مورد ادامه روند سرپرستی در ارگان‌های مهم امنیتی کشور چنین می‌گوید: “اگر معرفی این دو نامزد جدید وزارت دفاع و ریاست امنیت ملی برای مدت کوتاهی باشد، مشکلی نیست، این افراد باید خود را در بسیاری از موضوعات در اداره مربوطه آگاه سازند تا بتوانند پاسخ های لازم را در برابر سوالات نمایندگان ارایه کنند؛ اما بیش از این تداوم وضعیت سرپرستی فایده ای ندارد، زیرا سرپرستان برای کار انگیزه ای ندارند و به کارشان نظم داده نمی‌توانند. نمونه ادامه روند سرپرستی را در ولایت قندوز و هلمند و بسیاری از ولایات دیگر می‌بینیم که آن ارگانیزم و سلسله مراتب در ارگان‌های امنیتی بطور جدی وجود ندارد”.

وی همچنین از موضع گیری اخیر رئیس جمهور در قبال هراس افگنان ابزار خوشنودی کرد و گفت‌: “پس از موضع اخیر رئیس جمهور در برابر حرکات تروریستی گروه‌های هراس افگن، یک نوع انگیزه و امید در میان نیروهای امنیتی ایجاد شده است و این انگیزه در میدان های نبرد نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت”.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن