افغانستانتیتر یکدسته‌بندی نشده

وضعیت داعش و طالبان/ داعش تبدیل به خطر جدی شده است

اخیراً جمع زیادی از جنگجویان داعش در برخی ولسوالی های ولایت کنر خصوصاً در قریه جات ولسوالی دانگام جابجا شده اند

گزارش هایی وجود دارد که داعش نسبت به سال قبل، بطور گسترده تری در افغانستان فعالیت دارد و جنگجویان زیادتری از این گروه در برخی ولایت های افغانستان جابجا شده اند.

اخیراً جمع زیادی از جنگجویان داعش در برخی ولسوالی های ولایت کنر خصوصاً در قریه جات ولسوالی دانگام جابجا شده اند که این جابجایی و فعالیت داعش نسبت به گذشته قابل توجه و نگران کننده است. این جابجایی در ولایت ننگرهار و نورستان نیز انجام گرفته است.

گزارش های واصله می رساند که تعدادی از جنگجویان حزب اسلامی حکمتیار نیز به گروه داعش پیوسته اند. پیوستن اعضای حزب اسلامی پس از بروز اختلافات گلبدین با سران طالبان، اخراج وی از منزل اش بیشتر شده است.
حمایت اعضای حزب اسلامی از داعش مسبوق به سابقه است. حکمتیار در سال 2015 از جنگجویانش خواسته بود در نزاع بین داعش و طالبان، از داعش حمایت کنند. وی قبل از آن رسما از گروه داعش شام در عراق و سوریه اعلام حمایت کرده بود. 

همچنین وزیرعدلیه طالبان نیز اخیراً پس از اخراج گلبدین از منزل دارالامان، در واکنش به اعتراض حزبی ها سخنانی برضد حکمتیار بر زبان آورد و گفت که حزب، منحل شده و کسی حق ندارد از حزب نام بگیرد.

در همین راستا بخشی از اعضای شبکه حقانی نیز در کنار داعش قرار گرفته اند. بین این دو گروه باتوجه به اختلافاتی که میان خلیفه سراج حقانی با رهبری قندهار وجود دارد و باتوجه به اشتراکات ایدئولوژیک میان حقانی ها و داعش، زمینه هسته گذاری داعش در شرق افغانستان فراهم شده است.

منابع محلی، نارضایتی و خشم بخشی از مردم مشرقی از طالبان را نیز برای فعالیت نسبی داعش در مشرقی، مؤثر می دانند.

گزارش های دیگری حاکی از این که پس از تنش های اخیر میان طالبان و پاکستان، استخبارات پاکستان به شکل محدودی از گروه داعش حمایت می کنند. پس از درگیری های مرزی و نزاع لفظی میان طالبان و مقامات پاکستان، روند حمایت پاکستان از داعش تسریع شده است.

فعالیت داعش در مناطق شمال افغانستان نیز بیشتر از قبل مشاهده می شود. این گروه در قندوز، بدخشان و بغلان نیز فعالیت های پراکنده ای دارند.

فعالیت گروه داعش زمانی برای طالبان و منطقه نگران کننده تر شده که این گروه اخیرا چند حمله قوی انتحاری از جمله در قندهار انجام داد و نیز کشتار وسیع داعش در مسکو و حوادث تروریستی داعش در کرمان و شیراز ایران، مسکو و تهران را نیز برای حمایت از طالبان، مصمم تر ساخته است؛ به نحوی که مقامات مسئول این دو کشور در حوزه افغانستان در ضرورت تعامل با طالبان تأکید جدی تری دارند.

اخیراً یک مقام روس بر لزوم حذف نام طالبان از فهرست گروههای تروریستی سخن گفته است.
به نظر می رسد سال جاری شاهد فعالیت ها و نزاع جدی تر طالبان با داعش خواهیم بود.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن