اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

طالبان در درقد تخار چه کردند؟

 

مقام‌های محلی تخار می‌گویند که طالبان در دوونیم ماه حکومت‌شان در ولسوالی درقد تمام مدارک مربوط به حکومت محلی را از بین بردند، شماری از ساختمان‌ها را به آتش کشیدند و شماری دیگر را ویران کردند.

به گزارش رشد، به نقل از سلام وطندار، این گروه بنیاد حکومت خود را روی ساختمان‌های ویرانه گذاشتند و تنها کمیسیون امر به معروف ـ که در ساختمان شهرداری ولسوالی درقد موقعیت دارد ـ با مبل و میز سالم مانده است.

عبدالمعروف واثق، رییس دادستانی تجدید نظر تخار می‌گوید که طالبان تمام مدارک مربوط به جرایم جنایی، امنیت عامه و املاک را از بین برده اند و تنها مدارکی که از مناطق دیگر به درقد آمده و از مراحل سه‌گانه نگذشته باشد، قابل بازیابی اند.

آقای واثق می‌گوید که این مدارک به دلیل غرق‌شدن دادستان این ولسوالی در دریای آمو قابلیت بازیافت را ندارند. عبدالرحمان، دادستان تجدید نظر درقد حین سقوط درقد به دست طالبان در آب غرق شد و حکومت محلی این رویداد را پنهان کرده بود.

قرار است به زودی هیأتی از مرکز برای بررسی خسارات عازم این ولسوالی شود. خلیل اسیر، سخن‌گوی پولیس تخار می‌گوید که نظام حکومتی در این ولسوالی دوباره از صفر بنیان نهاده خواهد شد. به گفتۀ آقای اسیر تا پایان عملیات پاکسازی کامل این ولسوالی از حضور طالبان این بررسی‌ها به تعویق خواهند افتاد.

درقد روز گذشته از تصرف طالبان خارج شد و والی تخار اعلام کرد که پس از پایان عملیات پاکسازی پروژه‌های بازسازی در این ولسوالی آغاز می‌شوند. عملیات بازپس‌گیری این ولسوالی حدود یک ماه پیش آغاز شده بود، اما به دلیل مشکل‌گذر بودن مسیر مناطقی از این ولسوالی عملیات متوقف شد.

مقام‌های امنیتی شمال‌شرق کشور علت عمدۀ تأخیر در عملیات بازپس‌گیری درقد از چنگ طالبان را موانع طبیعی و ماین‌گذاری طالبان عنوان می‌کنند. نورمحمد حکیمی، فرمانده پولیس تخار در این باره می‌گوید که طالبان با استفاده از مشکل‌گذر بودن مسیر، شماری از راه‌های منتهی به این ولسوالی را ماین‌گذاری کرده و شماری دیگر را با رود یکجا می‌کردند

ولسوالی درقد جزیره‌ای واقع در میان رود آمو است و از شمال با تاجیکستان مرز مشترک دارد. گفته می‌شود زمانی که فشار نیروهای دولتی در ولسوالی‌های خواجه غار ولایت تخار و دشت ارچی کندز بر گروه طالبان افزایش یافته بود، طالبان به سوی درقد عقب‌نشینی کردند و مرکز این ولسوالی را به کنترل خود درآورده بودند

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن