افغانستانبرگزیده های سایت

ضرب‌ الاجل اتحادیه‌ی شرکت‌های باربری به حکومت

اتحادیه‌‎ی شرکت‌های باربری افغانستان اعلام کرده است که اگر حکومت به برای حل مشکل‌ “اخاذی در شاهراه‌های کشور” اقدام جدی نکند، تمام موترهای باربری در سرتاسر کشور متوقف خواهد شد.

طلا محمد اتمانزی، رییس اتحادیه‌ی شرکت‌های باربری افغانستان دیروز (شنبه، ۲۰قوس) در یک نشست خبری مشترک با نهاد دیدبان شفافیت افغانستان در شاهراه کابل – ننگرهار، گفت که توقف عمومی موتر‌های برابری کشور به روز دوشنبه (۲۲قوس)آغاز می‌‎شود و تا زمانی که “مافیای شخصی و دولتی” به گرفتن اخاذی ادامه‌ بدهتد، این توقف پایان نخواهد یافت.

به گفته‌ی آقای اتمانزی، زمانی که موتر از تورخم وارد کشور می‌شود، در مسیر راه پولیس سرحدی، مسوولان شهرداری و وزارت ترانسپورت به نحوه‌های مختلف “اخاذی” می‌کنند و در صورتی که رانندگان پول ندهند، لت و کوب می‌شوند.

نجیب دانش، معاون سخنگوی وزارت داخله به تلویزیون ۱ گفت: “این وزارت برای کاهش و از بین بردن این معضل تلاش‌های جدی انجام می‌دهد، ولی متاسفانه هنوز هم آسیب پذیر استیم.”

آقای دانش افزود که در سال گذشته و جاری ما ۱۰ مورد از اخاذی را داشتیم که آنان از سوی مسوولان در وزارت داخله شناسایی و دستگیر شده‌اند.

سید اکرم افضلی، رییس دبدبان شفافیت افغانستان که در این نشست حضور داشت گفت که ما در نظرسنجی تازه‌ی خود جاهایی را که اخاذی می‌کنند را روی نقشه برجسته کرده‌ایم، اما تا اکنون مسوولان حکومتی برای حل این مشکل حتا یک بار هم به ما مراجعه نکرده است.

نظرسنجی تازه‌ی دیدبان شفافیت افغانستان نشان می‌دهد که افغان‌ها سالانه نزدیک به سه میلیارد دالر رشوت می‌دهند و پس از ناامنی و بیکاری، فساد بزرگ‌ترین چالش آنان است

به گفته‌ی آقای افضلی رییس این نهاد، فساد گسترده مشروعیت حکومت را زیر پرسش برده و وضعیت امنیتی در کشور را وخیم‌تر ساخته است.

این نظرسنجی در ۳۴ ولایت کشور صورت گرفته است که هشت هزار و ۷۰۰ پاسخ‌دهنده در آن اشتراک داشتند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن