افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

دشمنان دوست‌نمای ما، سود خود را در زیان افغانستان جستجو می‌کنند

مسوول روابط خارجی شورای عالی صلح  که امروز در کنفرانسی تحت نام “کنفرانس عدم تشدد برای ایجاد یک افغانستان عاری از خشونت در پرتو صلح، امنیت و حقوق بشر” در کابل صحبت می کرد گفت: دشمنان دوست‌نمای ما سود خویش را در زیان افغانستان جستجو می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ محمد اسماعیل قاسمیار مسوول روابط خارجی شورای عالی صلح گفت: “دشمنان دوست‌نمای ما فایده خویش را در زیان افغانستان جستجو می‌کنند”.

وی افزود: آنها کاشانه‌ ویرانه‌ی ما را به خاطر آبادی خانه خود می‌خواهند.

مسوول روابط خارجی شورای عالی صلح گفت: “جنگ جاری در کشور یک جنگ مجهول مرکب است که هر روز یک بُعد از ابعاد اش پیچیده‌تر می‌شود”.

به گفته قاسمیار، تامین صلح در افغانستان رسالت همه شهروندان است که باید از خشونت و تشدد پرهیز کرده و مخالفت ها را از راه گفتگو حل کنند.

آقای قاسمیار گفت: تا زمانیکه فرهنگ صلح جایگزین فرهنگ خشونت نشود صلح عادلانه در افغانستان تامین نخواهد شد.

در همین حال سید کمال سادات سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز می‌گوید که در شرایط فعلی مبارزه با  خشونت یا عدم تشدد یک نیاز اساسی کشور می باشد.

وی از جوانان کشور می خواهد که برنامه‌های دقیق مبارزه با خشونت را با وزارت اطلاعات و فرهنگ شریک ساخته و همراه ما همکاری کنند.

مولوی عبدالحکیم معین مسلکی وزارت حج و اوقاف کشور گفت: ما تلاش داریم تا افراطیت را از بین ببریم.

وی افزود: وزارت حج، پنج سال قبل مرکز اعتدال افغانستان را ایجاد کرد که ارتباط مستقیم به مرکز اعتدال کشور کویت دارد و ما از تجربیات کویتی‌ها برای محو افراطیت استفاده می کنیم.

معین وزارت حج ادامه داد: حمایت ما از  امور دینی و مذهبی معتدل است نه از افراطیت.

محمد محق پژوهش‌گر علوم دینی می گوید: “هر گروهی تحت هر نام که آمد دین را به نفع خود تعبیر کرد و شهر را آتش زد و اغواگیری نمود، هیچ ربط به اسلام اصیل ندارد”.

وی افزود: اگر می‌خواهیم  جلو تعصب دینی و خشونت و افراطیت گرفته شود، باید اول به بینش اصلی اسلام مراجعه گردد.

محمد رقیب فیاض/ کابل

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن