افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

نزدیک به یک میلیون نفر برای شرکت در انتخابات پارلمانی ثبت نام کرده‌اند

کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که با گذشت حدود سه هفته از آغاز ثبت نام رای دهندگان، تاکنون کمتر از یک میلیون نفر برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند.

قرار است که انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی افغانستان ۲۸ میزان امسال برگزار شود.

تا کمتر از یک سال دیگر نیز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باید برگزار شود.

روند ثبت نام از رای دهندگان ۲۵ حمل در شهرها آغاز شد که تاکنون استقبال چندانی از این روند نشده است.

شورای علمای از مردم خواسته است که در روند ثبت نام شرکت کنند.

نگرانی کمیسیون انتخابات ازعدم استقبال رای دهندگان

هشدار عبدالله نسبت به پیامدهای احتمالی شکست روند ثبت‌نام رای دهندگان

وسیمه بادغیسی، کمیشنر کمیسیون انتخابات افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که آخرین ارقام ثبت نام کنندگان اندکی بیشتر از ۹۴۸ هزار نفر است.

او گفته، تاکنون بیشترین افراد از شهر کابل، پایتخت ثبت نام کرده‌اند.

خانم بادغیسی ابراز امیدواری کرد که در ۱۰ روز آینده که ثبت نام درشهرهای بزرگ افغانستان ادامه دارد، شمار بیشتری برای ثبت نام مراجعه کنند.

او گفت برای حل مشکل روند کُند ثبت نام از رای دهندگان نیاز است که در روزهای آینده اطلاع رسانی در این باره بیشتر و همچنین بعد از ده روز نیز مراکز ثبت نام در شهرها باز نگهداشته شود.

خانم بادغیسی افزود که روند عدم مشارکت مردم برای ثبت نام با رئیس جمهوری افغانستان نیز در میان گذاشته شده است. از حکومت خواسته شده که در زمینه فراهم آوری سهولت برای ثبت نام کنندگان و همچنین بهبود در روند توزیع شناسنامه(تذکره) بیشتر تلاش شود.

ستقبال مردم بخصوص زنان از روند ثبت نام اندک بوده‌است.

شکایت از روند ثبت نام از رای دهندگان

روند ثبت نام از رای دهندگان در کنار نگرانی، شکایت‌های را نیز در پی داشته است. هدایت غلام دستگیر، کمیشنر کمیسیون رسیدگی به شکایت انتخاباتی افغانستان گفت که این شکایتها به چند دسته تقسیم می‌شود.

به گفته او تامین امنیت مراکز رای دهی و توزیع شناسنامه یکی از این نگرانی ها است، بخصوص بعد از حمله خونین چند روز قبل به یک مرکز توزیع شناسنامه که منجر به کشته شدن حدود ۷۰ نفر و زخمی شدن ۱۲۰ نفر دیگر شد.

کمیسیون انتخابات از بعضی از مکاتب به عنوان مراکز ثبت نام از رای دهندگان استفاده می‌کنند. آقای هدایت گفت که شماری از خانواده شکایت دارند که از امنیت مکاتب نگرانی دارند و از کمیسیون انتخابات خواسته که مراکز ثبت نام را به مکانهای دیگر منتقل کند.

روند ثبت نام رای‌دهندگان انتخابات پارلمانی افغانستان آغاز شد

او گفت عدم دسترسی شماری از مردم به مراکز ثبت نام نگرانی دیگر است که باید مراکز ثبت نام به صورت متوازن ایجاد شود.

آقای هدایت گفت که در کل آگاهی مردم از روند ثبت نام در این کشور اندک است که باید مشکل حل شود.

روند ثبت نام که از ۲۵ حمل شروع شده قرار است تا روز ۲۳ ثور در مراکز ولایتها و از ۲۵ ثور تاهفتم جوزا در مرکز ولسوالیها و از نهم جوزا تا ۲۲ جوزا در روستاها ادامه یابد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن