اجتماعیبرگزیده های سایتتیتر یک

دختر مردانه پوش از اعتیاد اش قصه می‌کند

کامله ۲۰ ساله که با استفاده از لباس مردانه در یک رستورانت در شهر غزنی کار می کرد، به مواد مخدر معتاد شده است.

کامله که تا صنف هشتم مکتب درس خوانده است، به علت فقر و تنگدستی خانواده اش مجبور شد موهایش را کوتاه کرده، لباس مردانه به تن کرده و در یک رستورانت مصروف کار شود.

او گفت که مدت یک سال را در این رستورانت کار کرده و به دلیل همدم بودن با دخانیات و مواد مخدر که از سوی مشتریان رستورانت استفاده میشد، معتاد شده است.

کامله می گوید که: “وضع اقتصادی خانواده ما خوب نبود چون پدر نداشتیم و به همین خاطر من لباس بچه گانه پوشیدم و موهای خود را بچه گانه کوتاه کردم و اسم من هم یوسف شد، میرفتم به کافی شاپ کار می‌کردم ٬ قلیان تازه می‌کردم و اونجا در کنار مردم من هم به مواد مخدر معتاد شدم.”

کامله افزود یک ماه پیش تصمیم جدی برای ترک اعتیاد گرفتم.

او به کمک خواهرش برای درمان به شفاخانه ترک اعتیاد زنان در هرات مراجعه کرده و حالا مصمم است دوباره به مکتب برود و دروس اش را ادامه دهد.

کامله گفت: “زمانیکه در خیابان دخترهای هم سن و سال من میگذشتند٬ همراه فامیل های خود بودند و درس می‌خوانند، من خیلی غم میخوردم که چرا نمیتوانم مثل آنان باشم و به همین خاطر از مشکلات ام درس عبرت گرفتم و آمدم خانه پیش فامیلم و آن‌ها مرا به این کلینیک آوردند تا به آرزوهایم برسم.”

روانشناسان در هرات نیز می‌گویند که شماری از خانواده هایی که فرزند پسر ندارند به دلیل تنگدستی و عدم آگاهی٬ دختران شان را مردانه پوش کرده و برای کار به بیرون از منزل می‌فرستند.

به باور آنان، بسیاری از این کارفرمایان در محیط های کاری کودکان را به مواد مخدر معتاد می سازند تا آنان در مقابل مزد کمتر، کار بیشتر انجام دهند.

بر اساس آمارهای رسمی بیش از پنج هزار کودک و نوجوان در ولایت هرات به مواد مخدر معتاد استند و کودکانی که به تعلیم و تربیه دسترسی ندارند٬ ناخواسته به دام اعتیاد گرفتار می‌شوند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن