افغانستانتحلیلتیتر یک

بالاخره دست طالبان رو شد

اما گزارش‌های اخیر؛ بعد از سفرِ تیم مذاکره‌کننده‌ی ‌گروه طالبان،  از قطر به‌پاکستان نشان داد که هسته‌ی اصلی و مرکزیِ این‌گروه در پاکستان وجود دارد.

گروه طالبان و دولتِ پاکستان؛ هم‌واره حضورِ رهبرانِ این‌گروه‌را در آن‌طرف دیورند رد می‌کردند و ادعا داشتند که رهبرانِ این گروه داخلِ خاکِ افغانستان به‌سر می‌برند.

اما گزارش‌های اخیر؛ بعد از سفرِ تیم مذاکره‌کننده‌ی ‌گروه طالبان،  از قطر به‌پاکستان نشان داد که هسته‌ی اصلی و مرکزیِ این‌گروه در پاکستان وجود دارد.

ملابرادر؛ معاونِ سیاسیِ دفترِ گروه طالبان، در قطر و مذاکره‌کننده‌ی ارشد این‌گروه در مذاکراتِ صلح،  طیِ سخنرانیِ در در جمع هواداران گروهِ طالبان، گفته است  که حضورِ رهبرانِ ارشدِ این گروه درخاکِ پاکستان، باعث‌شده است که تیم مذاکره‌کننده‌ی ما به پاکستان سفر کند و با مقامات ارشدِ  نظامی وسیاسی گروه ِ طالبان روی میکانیزمِ کاهشِ خشونت‌ها بحث و تبادل گفتگو کنند و تمامِ بر آیندِ گفتگوهای صلح را با رهبری این گروه در پاکستان شریک سازند.

سفر ملابرادر؛ و تیم مذاکره کننده‌ی این گروه، به پاکستان حقانیت‌های که هم‌واره از سوی دولت جمهوری اسلامی افغانستان، ادعا می شد مُهر تایید گذاشت .

اول این‌که: قلپ تپنده‌ی این گروه در خاکِ پاکستان، قرار دارد و نبضِ ماشینِ جنگی و سیاسیِ این‌گروه از آن طرف دیورند می‌زند، دوم این‌که زخمی‌های جبهه‌های جنگِ گروه طالبان، در شفاخانه‌های  پاکستان تداوی می‌شوند سوم این‌که عقبه‌ی ریزرفیِ نظامیِ این گروه در خاکِ پاکستان  موجود می‌باشد و علیه منافعِ ملی افغانستان آموزش و تربیت می‌گردند.

همه‌ی این موارد روشده، در تضاد با قوانینِ بین‌المللی قرار داد و دولتِ اسلام‌آباد باید جواب پس بدهد که  یک گروهکِ تروریستیِ‌که در لستِ سیاهِ این‌سازمان قرار دارد، براساس کدام مواردِ قانونیِ بین‌المللی، رهبرانِ این گروه تروریستی، در خاکِ پاکستان به‌سر می‌برند و حتی سربازانِ ریزرفی این‌گروه در خاکِ پاکستان، آموزش می‌بیند و مجروحانِ جنگیِ این گروه در خاکِ پاکستان مداوا می‌شوند.

سفارت افغانستان؛ در اسلام‌آباد باید از دولتِ پاکستان در این‌مورد وضاحت بخواهد و در تبانی با نهاد‌های بین المللی ضدِ جرایم جنگی و تروریستی، این مسیٔله‌را به‌سازمان ملل گزارش دهد.

لینک کوتاه

https://www.roushd.news/p77r
برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن