افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

حکمتیار باید در چهارچوپ قانون اساسی عمل کند

مسوولین نهاد مدنی موسوم به “سازمان کارگزاران دموکراسی” روز دوشنبه طی نشست خبری در کابل از پیوستن گلبدین حکمتیار به پروسه صلح حمایت کرده و از وی خواستند تا به قانون اساسی کشور احترام بگذارد.
به گزارش خبرگزاری رشد؛‌ قربانعلی حکمت عضو سازمان کارگزاران دموکراسی گفت: پیوستن هر گروه مخالف دولت به پروسه صلح تضمین کننده ثبات بوده و مورد حمایت است.
حکمت گفت: هر گروهی که به پروسه صلح یکجا بپیوندد، سازمان کارگزارن دموکراسی از آن حمایت می کند، به شرطی که خلاف قانون اساسی کشور عمل نکنند.
وی افزود: گروه‌های مخالف که به پروسه صلح می‌پیوندند و برنامه‌ای در مغایرت با قانون اساسی کشور دارند، از نظر ما مردود است.
آقای حکمت خطاب به رهبر حزب اسلامی گفت: حزب اسلامی باید به قانون اساسی کشور احترام گذاشته و در چهارچوب آن فعالیت کند.
حکمت می گوید: ما امیدوارم هستیم که با پیوستن رهبر حزب اسلامی به پروسه صلح، تمامی گروه های در حال نبرد با حکومت از جنگ و خشونت دست برداشته و با پذیرش قانون اساسی در رشد و شکوفایی افغانستان سهیم شوند.
قربان علی حکمت از تمام گروه‌های مخالف خواست که با پیوستن به پروسه صلح، مطالبات سیاسی شان را از مجرای قانونی و شیوه های مدنی پیگیری کنند نه از راه خشونت.
همزمان با پیوستن گلبدین حکمتیار به پروسه صلح، رئیس جمهور افغانستان احمد ضیا مسعود نماینده فوق العاده خود در امور اصلاحات و حکومت داری خوب را از سمت اش برکنار کرد.
آقای حکمت از رئیس جمهور افغانستان می خواهد که با پیوستن گروه های مخالف دولت نباید گروه های سیاسی که در ۱۵ سال اخیر برای تحکیم ارزشهای دموکراسی تلاش کرده اند را نا دیده بگیرند.
این عضو سازمان کارگزاران دموکراسی، تمرکز زایی در نظام مردم سالاری را آفت خوانده و می گوید: حکومت باید زمینه فعالیت را برای خورده گروه‌های اقلیت قومی در بدنه حکومت مساعد کند.
درهمین حال خانم مهناز مالستانی عضو سازمان کارگزاران دموکراسی با قرائت اعلامیه گفت: حزب اسلامی پس از این به تمام ارزشها و دست آوردهای مردم افغانستان احترام بگذارد.
احترام به تمام مواد مندرج قانون اساسی، تنوع قومی، کثرت فرهنگی، جایگاه زنان و رسانه، تلاش برای تامین عدالت اجتماعی، رعایت و اجرای مواد تفاهم نامه صلح و رفتار صادقانه با دولت از خواست های دیگر این نهاد از حزب اسلامی است.
سازمان کارگزاران دموکراسی در سال ۱۳۹۲ ایجاد گریده و در عرصه های سیاسی و اجتماعی فعالیت می کند.
محمد رقیب فیاض/ کابل

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن