افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

غنی برنده نتایج ابتدایی انتخابات افغانستان اعلام شد

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را اعلام کرد که بر بنیاد آن محمد اشرف غنی بیشترین آرای این انتخابات را به دست آورده است.

براساس معلومات کمیسیون انتخابات محمد اشرف غنی ۹۲۳هزار و ۸۶۸ رای را بدست آورده است. کمیسیون انتخابات می‌گوید که آقای غنی ۵۰.۶۴ در صد آرای انتخابات را از آن خود کرده است.

عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری با به دست آوردن ۷۲۰هزار و ۹۹ رای، در جایگاه دوم قرار گرفته است.

حوا علم نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز یک شنبه ۲۲ دسمبر (اول جوزا) هنگام اعلام نتایج انتخابات ششم میزان گفت که گلبدین حکمتیار با گرفتن ۷۰۰هزار و ۲۴۳ رای در جایگاه سوم، رحمت الله نبیل ۳۳هزار و ۹۲۱ رای، فرامرز تمنا ۱۸هزار و ۶۶ رای، سید نورالله جلیلی ۱۵هزار و ۵۲۶، لطیف پدرام ۱۲هزار و ۶۰۸، عنایت‌الله حفیظ ۱۱هزار و ۳۷۴، حکیم تورسن ۶۵۰۴ رای، احمدولی مسعود ۳۹۴۲ رای، شهاب حکیمی ۳۳۲۴ رای، غلام فاروق نجرابی ۱۰۶۶ و نور رحمان لیوال ۸۶۵ رای به دست آورده اند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ۲۸ سپتمبر (۶ میزان) برگزار شد و کمیسیون به دلیل مخالفت‌های هواداران نامزدان انتخابات ریاست جمهوری تا اکنون موفق به اعلام نتایج این انتخابات نشده بود.

رییس این کمیسیون گغت که نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سه روز فرصت دارند تا شکایات و اعتراض‌های شان را در کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی ثبت کنند.

واکنش‌ها

در نخستین دقایق پس از اعلام نتایج ابتدایی، تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی اعلام کرد که این نتایج را نمی پذیرد.

این تیم انتخاباتی با پخش اعلامیه‌ای گفته است که کمیسیون مستقل انتخابات بدون رسیدگی به خواست‌های قانونی-تخنیکی تیم ثبات و همگرایی و سایر تیم‌های انتخاباتی درباره تقلب گسترده و سیستماتیک نتایج را قبل از تصفیه آرای پاک از ناپاک اعلام کرده است.

این تیم همچنان مدعی شده که این نتایج در “مغایرت با احکام قانون، طرزالعمل ها و لوایح انتخابات قرار دارد و قابل پذیرش نیست.”

هیات معاون سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) ضمن استقبال از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از کارکرد کمیسیون‌های انتخاباتی که منتبج به اعلام نتایج انتخابات شده تحسین کرده است.

در این اعلامیه به نقل از تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه ملل متحد برای افغانستان آمده است: “اکنون همه مقامات و جوانب ذیدخل افغانستان باید تعهد خود را برای حفاظت و تکمیل انتخابات و محافظت از درستی مرحله نهایی این روند نشان دهند. ”

آقای یاماموتو گفته است هر تصمیمی که توسط نهاد‌های انتخاباتی در مرحله نهایی این روند گرفته می‌شود، باید بر بنیاد قانون باشد و برای مردم در این مورد توضیح داده شود.

آقای یاماموتو افزوده است: “همه نامزدان فرصت دارند تا هرنگرانی خود را از طریق میکانیزم مناسب و در زمان تعین شده مطابق با چارچوب، مقررات و طرزالعمل های قانونی مربوطه مطرح نمایند. در عین حال، کمیسیون شکایات انتخابات وظیفه دارد تا هر شکایتی را که دریافت مینماید بطور شفاف و دقیق قضاوت نماید تا روند انتخابات به شکل معتبر آن تکمیل گردد”.

در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ۱۳ نامزد به رقابت پرداختند؛ اما شیدا محمد ابدالی، نورالحق علومی، زلمی رسول و محمد ابراهیم الکوزی از نامزدانی بودند که پیش از برگزاری انتخابات با تکت انتخابات “دولت ساز” به رهبری محمد اشرف غنی یک‌جا شده اند.

محمد حنیف اتمر از دیگر نامزدان این انتخابات بود که پیش از برگزاری انتخابات ششم میزان به دلیل کشیدگی‌های داخلی انصراف داد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن