افغانستانتحلیلتیتر یک

نه به‌هوتل شرایتون آری به خرقه‌ی مبارک

توافق؛ رویِ اجندایِ مذاکرات، قدمی رو بهج‌لو برای طرفین محسوب می‌شود؛ ولی تداوم گفتگوها برایِ مردم افغانستان در سایه‌ی تحقق یک آتش‌بس سرتاسری و گذاشتن میز گفتگو در داخل خاک افغانستان در عوض هوتل های زنجیره لوکس کشورهای خلیج  و  در کل؛ پذیرشِ اصول و میکانیزم‌های که نفع مردم افغانستان در آن لحاظ شده باشد حیاتی و کلیدی است.ذ

مذاکراتِ فشرده و نفس‌گیر؛ پس از دو ماه و اندی، میان تیم مذاکره‌کننده‌ی دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان با اندکی پیش‌رفت خاتمه پیدا کرد و تیم دولت به خانه برگشت و گروپ طالبان به اسلام آباد رفتند.

توافق؛ رویِ اجندایِ مذاکرات، قدمی رو بهج‌لو برای طرفین محسوب می‌شود؛ ولی تداوم گفتگوها برایِ مردم افغانستان در سایه‌ی تحقق یک آتش‌بس سرتاسری و گذاشتن میز گفتگو در داخل خاک افغانستان در عوض هوتل های زنجیره لوکس کشورهای خلیج  و  در کل؛ پذیرشِ اصول و میکانیزم‌های که نفع مردم افغانستان در آن لحاظ شده باشد حیاتی و کلیدی است.

مردم افغانستان؛ به عنوانِ طرفِ اصلیِ قضیه‌ی جنگ و صلح، در قدمِ نخستِ خواهانِ یک آتش‌بس سرتاسری است که تا رسیدن به یک صلح جامع ومانع، دیگر خونی در کشور ریخته نشود.

در قدم بعدی ادامه‌ی گفتگوهای صلح، در داخلِ خاکِ افغانستان است، این مهم‌ترین قدمی است که باید رهبری گروه طالبان برای تقویت اعتمادِ از دست رفته‌ی شان  نزد مردم افغانستان، باید بردارند.

اگر؛ طالبان، واقعن به‌دبنال تحققِ صلح در کشور هستند، بایستی نمایندگیِ سیاسیِ شان‌را در کابل فعال سازند و ادامه‌ی چان‌ زنی‌های صلح را در داخلِ خاکِ افغانستان ادامه بدهند.

تا از یک‌طرف؛ مردم به این‌باور برسند، که طالبان یک جریانِ چریکیِ داخلی است و هسته‌های مرکزیِ این گروه در خاک پاکستان  و کشورهای خلیج و یک تافته‌ی جدا بافته از مردم افغانستان نیست.

تا این‌جای کار؛ پیشنهاداتِ خوبی، برای مکان ادامه‌ی گفتگوهای صلح، بین دولتِ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در داخل کشور گردیده است تا این‌جای کار ولایتِ کندهار و ولایتِ بامیان جزو گزینه‌های های پیشنهادی است که توسط مشاور راوبط استراتیژیک رئیس جمهور آقای وحید «عمر» و آقای «رحمتی» والی بامیان گردیده است.

لینک کوتاه

https://www.roushd.news/p57r
برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن