افغانستانبرگزیده های سایت

کابل از سازمان ملل کمک خواست

انتظار می‌رود حکومت افغانستان امروز نتیجه تحقیقات را در مورد حمله مرگبار سه شنبه در کابل اعلان کند.

شورای امنیت ملی افغانستان در دو روز گذشته از اداره های امنیتی و دفاعی خواسته تا به زود ترین فرصت ممکن نتایج و یافته های تحقیقات شانرا ارائه کنند.

در نتیجه حمله مرگبار سه شنبه در کابل که خونین ترین رویداد پس از سال ۲۰۰۱ میلادی در پایتخت دانسته شده ۶۴تن کشته و ۳۴۷تن دیگر زخمی شدند.

نماینده‌گی افغانستان در سازمان ملل متحد در یک بیانیه از شورای امنیت این سازمان خواسته تا علیه کسانیکه از رهبران طالبان حفاظت می‌کنند و یا به آنها پناه داده اند، اقدام جدی و مؤثر کند.

امر الله صالح رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، می گوید که حکومت افغانستان باید مسئله حمله کابل را به شورای امنیت سازمان ملل راجع کند:

آقای صالح میگوید، حکومت افغانستان باید مسئله حمله کابل را به شورای امنیت سازمان ملل راجع کند.

“برای ما لازم است که دوسیه این جنایت بزرگ را به سازمان ملل متحد و دوستان بین المللی ما بسپاریم، به خصوص برای امریکایی‌ها و اروپایی‌ها آشکار سازیم که این یک رویداد عادی نبود. ببینید که تا حالا هیچ دوسیه کتبی از سوی دولت افغانستان به سازمان ملل متحد سپرده نشده که در عقب این جنایت کی قرار دارد و دست کی است؟”

شورای امنیت سازمان ملل متحد به دنبال حمله سه شنبه در کابل، اعلامیهء را نشر کرد و این رویداد را نکوهش کرد.

به گفته این شورا کشور‌های عضو تأکید کرده اند که عاملان همین حمله و کسانی که در عقب آن قرار داشته اند، به عدالت کشانده شوند.

شورای امنیت این را هم گفته که چنین حملات جلو تلاش های صلح به رهبری افغان ها را نخواهد گرفت.

نجیب محمود استاد در پوهنتون کابل و یکی از آگاهان امور سیاسی است.

او می‌گوید، دولت در کنار تلاش های صلح باید آماده‌گی نظامی اشرا تقویت کند.

“دولت باید گزینه جنگ را اختیار کند برای اینکه عملاً در جنگ است. یعنی پیش از اینکه توانایی اش را برای صلح صرف می‌کند، بهتر است که همان پول و مصارف مادی را برای تقویت امکانات اردو و پولیس و امنیت به کار ببرد و آماده‌گی خود را برای هر نوع حالت تروریستی و حملات جبهه یی داشته باشد.”

به دنبال حمله روز سه شنبه در کابل، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان سفرش را به پاکستان لغو کرد.

انتظار می‌رفت این سفر به دعوت نواز شریف صدراعظم پاکستان، به تاریخ دوم و سوم ماه می‌ صورت گیرد.

با آنکه طالبان مسلح مسئولیت رویداد دو روز پیش در کابل را پذیرفتند اما با بلند شدن انگشت‌های انتقاد افغان‌ها بر پاکستان و مسئول دانستن آنکشور بخاطر این رویداد، آقای عبدالله سفرش را لغو کرد.

پیش از اعلان نتایج تحقیق و یافته های حمله کابل، برخی بررسی های مقام های افغان نشان داده که شبکه حقانی و لشکر طیبه در پاکستان، یکجا حمله را در آنسوی خط دیورند، طرح ریزی و تنظیم کرده بودند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن