اجتماعیاقتصادیبرگزیده های سایت

افغانستان امسال حدود ۲۰ تن زعفران تولید کرده است

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان می‌گوید که تولید زعفران این کشور به حدود ۲۰ تن رسیده که ۲۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

اکبر رستمی، سخنگوی این وزارت می گوید که در سال جاری هفت‌هزار و ۵۵۷ هکتار زمین در افغانستان زعفران کشت شده است؛ در حالی که سال گذشته شش‌هزار و ۲۷۲ هکتار زمین زعفران کشت شده بود.

آقای رستمی گفت که میزان تولید سال گذشته ۱۶ تن بود.

به گفته‌ آقای رستمی ولایت‌های هرات، بلخ، فاریاب، کندهار، ارزگان، دایکندی و سرپل بیشترین تولید زعفران را داشته که تنها در ولایت هرات هفت‌هزار هکتار در سال جاری زعفران کشت شده است.

براساس معلومات وزارت زراعت، در ولایت بلخ ۹۹.۵ هکتار، در فاریاب ۴۶ هکتار، در کندهار ۴۵ هکتار، در ارزگان ۳۹ هکتار، در دایکندی ۳۱ هکتار و در ولایت سرپل ۲۱ هکتار، زعفران کشت شده است.

سخنگوی وزارت زراعت افزود: “خوش‌بختانه صادرات زعفران افغانستان هم طی ماه‌های گذشته آغاز شده و ما به کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و عربی صادرات داریم و پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۹۰ درصد زعفران افغاستان به کشورهای مختلف صادر شود.”

به گفته وزارت زراعت با افزایش تولید زعفران، افغانستان پس از ایران و هند در جایگاه سومین کشور تولیدکننده زعفران جهان قرار گرفته است.

آقای رستمی همچنان افزود: “صد نمونه از زعفران تولید شدۀ امسال به منظور بررسی کیفیت آن در لابراتورهای استندرد و معیاری کشور تحت آزمایش قرار گرفته است که در نتیجه، کیفیت آن بالاتر از استندردهای بین‌المللی ثابت شده است”.

وزارت زراعت افغانستان پیش‌بینی کرده است که زعفران‌کاران افغانستان از تولید این گیاه در این کشور، ممکن بیش از ۲۷ میلیون دالر به دست آورند.

این در حالی است که زعفران افغانستان برای هشتمین‌بار از لحاظ کیفیت “مقام اول” را در جهان به‌ دست آورده است.

وزارت زراعت افغانستان هفته گذشته اعلام کرد که پس از بررسی‌ “انستیتوت ذایقه” در بلجیم، کیفیت زعفران این کشور بالاتر از زعفران‌ دیگر کشورهای جهان شناخته شد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن