افغانستانبرگزیده های سایت

اگر خبرم نشر شود، خبرنگارش را به موتر بسته و کش می‌کنم

یک وکیل شوراى ولایتى پروان، با افراد مسلح خود به زور وارد دفتر مرکزی پژواک شده و تهدید کرده است اگر گزارشی که وی در آن به فساد و جعل سند متهم شده است، نشر شود خبرنگار پژواک را به موترش بسته و خواهد کشید.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ عصمت الله محمدى، وکیل شوراى ولایتى پروان متهم شده است که در ولسوالى بگرام به غصب زمین اقدام کرده و سند فراغت صنف ١٢ وی نیز جعلی است.

وی همچنان متهم شده که بر دفتر شوراى قومى خروتى در ولسوالى بگرام حمله کرده است.

به نقل پژواک، نتیجه تحقیق هیئت فرستاده شده از سوى رئیس جمهور در مورد این که  محمدی سند فراغت صنف دوازدهم را ندارد و همچنان شکایت نامه مردم در مورد حمله وی به دفتر شوراى خروتى  را به دست آورده است.

پژواک ، ۱۰ حوت با عصمت الله محمدی در این زمینه به صورت تلفونی تماس گرفت و نظرش را جویا شد اما وی به تندی واکنش نشان داد و گفت:” من فارغ شدم یا نه، به شما چه ارتباط دارد؟! شما رسانه هستید به این مسائل چه کار دارید و وقت خود را چرا ناحق با این گفته ها ضایع مى کنید؟”.

در ادامه تاکید کرد که لازم است که بخاطر توازن در گزارش نظر وی را داشته باشد، اما وکیل گفت: “من هیچ نظری ندارم، نمى خواهم که در این مورد با شما صحبت کنم.”

با وصف این، عصمت الله محمدی مدتی بعد نسبت به اظهارات تندش معذرت خواست و گفت که با اسناد خود به پژواک خواهد آمد.

وی روز گذشته همراه با چند محافظش که کلاشنیکوف داشتند، بدون اجازه و به زور وارد دفتر مرکزی پژواک در کابل شد و با مدیر مسئول، ویراستار و خبرنگاری که در این زمینه کار می کند گفتگو کرد.

محمدی گفت:” از خداوند آرزو دارم و می خواهم که شما خود را در کارهاى بیهوده مصروف نسازید، یک آژانس نباید خود را با این کارهاى بى معنى مصروف کند.”

وی افزود:” قضیۀ غصب زمین موضوع شش سال پیش است، اگر شش سال پیش غاصب بودم، دولت است، حکومت است، عدالت است، باید من را بازداشت مى کرد.”

وکیل شورای ولایتی پروان در مورد قضیه شهادت نامه صنف دوازده خود گفت که از داکتر عبدالله گرفته تا اکثریت مقام های بلند رتبه اسناد ندارند؛ یا اسناد شان جعلى است و شما باید در مورد آنها گزارش تهیه کنید.

محمدی به تندی گفت: “شما چرا وقت خود را با حرف هاى شمارى از افراد فاسد، خائن و جنایتکار ضایع می کنید، وقت وکیل را چرا ضایع مى کنید، چرا براى یک وکیل باعث سردرد مى شوید.”

به گفته وی، این وظیفۀ دولت است که در مورد غصب زمین و سایر موضوع ها تحقیق کند و رسانه ها حق تحقیق در این زمینه را ندارند.

محمدى در ادامه این نشست که حدود یک ساعت طول کشید، تهدید کرد چنان چه  گزارشی درمورد غصب و جعلی بودن سند تحصیلی اش نشر کند، خبرنگار در پروان را به موتر بسته و به روی زمین خواهد کشید.

وی افزود:”حرف های مفت نزنید، مردم را سرگردان نکنید، به خداوند قسم اگر خبرنگار شما در پروان را گیر کنم، در شکم اش لگد مى زنم، من وکیل هستم  در پروان پرسان کنید، بدون از خدا از بنده نمى ترسم یک بار نه صد بار نشر کنید؛ اما قسم به خدا که اگر خبرنگار تان را گیر کنم، اگر او را با موتر بسته نکردم، بچۀ سگ خواهم بود.”

این وکیل شورای ولایتی در ادامه خطاب به کارمندان گفت: “از قانون حرف نزنید، کجا است قانون، اگر صد بار نیز گزارش نشر کنید، به خداوند قسم که پرواى آن را داشته باشم.”

وی افزود:” به خداوند قسم است که از رئیس جمهور نمى ترسم، قسم به الله و قسم به لااله الا الله محمد رسوال الله که من از داکتر عبدالله نمى ترسم،  قسم به لااله الا الله محمد رسوال الله که با ناراحتی به این جا آمده ام.”

دانش کروخیل،  گفت که این نهاد رسانه ای همواره با توجه به اصول ژورنالیزم کار کرده و متعهد است تا گزارش های خود را بر مبنای اسناد و شواهد و نظر تمام طرف های دخیل نشر کند.

وی ضمن انتقاد از این وکیل شورای ولایتی که با افراد مسلح و به زور وارد دفتر پژواک شده است گفت که رفتار این وکیل با کارمندان پژواک غیر اصولی و نادرست بوده است.

کروخیل خاطر نشان کرد چنان چه  بخاطر این گزارش، اداره مرکزی و یا کارمندان این نهاد در کابل و یا دیگر ولایات با مشکلی مواجه شوند، مسؤلیت آن به دوش عصمت الله محمدی خواهد بود.

مسولین پژواک از حکومت خواست تا با پیگیری این مسئله، اقدام های جدی برای تامین امنیت و مصونیت خبرنگاران این رسانه روی دست بگیرد.

در واکنش به این رویداد، صدیق الله توحیدى، مسؤل دیدبان رسانه ها در دفتر نی به پژواک گفت که زورگویی از طرف هر شخصی که صورت می گیرد، غیر قانونی است و طبق قانون هیچ شخص حقیقى و حکمى حق آزار، تهدید و توهین کسى را ندارد.

به گفته وی، مطابق با قانون فرق نمی کند که این فرد وکیل باشد و یا وزیر، صاحب منصب باشد و یا هم سرباز عادی.

توحیدی افزود:” تحقیق در مورد سوژه هاى مختلف که به دست خبرنگاران مى‌رسد، به اساس قانون به ویژه قانون رسانه ها، حق خبرنگاران است و خبرنگاران حق دارند که در مورد غصب زمین، اسناد جعلى و یا کم کارى مقام های حکومتى گزارش ها تهیه و به نشر برسانند.”

به گفتۀ وی، خبرنگاران بخاطر خود گزارش تهیه نمی کنند و گزارش های آنان به هدف اصلاح و بهبود وضعیت تهیه می شود.

مسؤل دیدبان رسانه ها گفت: “این وکیل که آژانس خبرى پژواک را تهدید مى کند اشتباه کرده است، نهادهای امنیتى و سایر ادارات مکلف هستند که امنیت خبرنگاران را در مقابل زورگویان تامین کنند.”

صدیق الله توحیدی افزود:” این اظهارات وکیل به مثابه اذیت، لت وکوب و تهدید به مرگ است و خبرنگارانی که تهدید شده اند باید به اساس قانون به نهادها مربوط عارض شوند و وکیل نیز تحت تعقیب قانونى قرار گیرد.”

مرکز خبرنگاران افغانستان نیز دراعلامیه یی، هشدار وتهدید وکیل شورای ولایتی پروان را به مثابه اقدامی در راستای خفه کردن روند آزادی بیان و فعالیت یک رسانه آزاد خوانده و آن را به شدت محکوم کرده است.

این نهاد مدافع خبرنگاران از شورای ولایتی پروان  می خواهد این اقدام عصمت الله محمدی را به مثابه یک عمل غیر قانونی و خلاف معیارهای نمایندگی مردم، مورد بررسی قرار دهد و در این زمینه اقدام کند.

مرکز خبرنگاران افغانستان در عین حال از نهادهای عدلی و قضایی کشور خواسته است تا با پیگرد قانونی و مجازات این شخص، اجازه ندهند که افراد زورگو رسانه ها را بخاطر فعالیت رسانه یی شان تهدید و یا به خودسانسوری مجبور سازند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن