افغانستانبرگزیده های سایتتحلیلتیتر یک

تنها خود افغان ها باید در پروسه صلح تصمیم اصلی را بگیرند

طالبان باید به مذاکره مستقیم با حکومت افغانستان وادار شوند

یکی از مواردی که در پروسه صلح از آغاز تاکنون همواره مورد تاکید جامعه مدنی، سیاسیون و رسانه ها بوده همه شمول بودن هرگونه تلاش برای رسیدن به صلح در افغانستان است.

در این راستا باید گفت به هر اندازه که اقوام مختلف افغانستان و اقشار مختلف مردم در پروسه صلح احساس حضور کنند، به همان میزان برای رسیدن به صلح و رفع موانع موجود تلاش خواهند کرد.

داکتر نورالحق نسیمی، موسس و مدیر انجمن آسیای مرکزی و افغانستان مستقر در لندن، در مورد پروسه صلح می گوید صلح افغانستان باید همه شمول باشد و جامعه مدنی افغانستان حضور خود را در آن  احساس کند. با مهارت ها و دانشی که جامعه مهاجرین افغانستانی در کشورهای بیرونی به دست آورده اند می توانند نقش مهمی در اطمینان از یک پروسه صلح بازتر ایفا کنند.

در نشستی که از سوی این موسسه خیریه انگلیسی حامی رفاه و هماهنگی امور مهاجرین افغانستانی در بریتانیا، در هفته جاری برگزار شده بود پروسه صلح افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بارونس دسوزا، عضو مجلس اعیان انگلستان و معاون پیشین مجلس اعیان انگلستان، نیز در این نشست گفت هرگونه تصمیم در مورد ختم جنگ در افغانستان باید توسط خود افغانستانی ها اتخاذ شود.

وی در عین حال تاکید کرد کمک های غذایی به افغانستان با ایجاد کاهش در قیمت تولیدات غذایی محلی سبب تشویق دهقانان به کشت خشخاش و پیوستن به صف طالبان شده است.

مراد قریشی، رئیس نهادی به نام «ائتلاف جنگ را متوقف کنید» هم بر خروج تدریجی نیروهای ائتلاف از افغانستان تاکید کرد. وی در واکنش به هواپیمای امریکایی که چند روز قبل در ولایت غزنی سقوط کرد نیز گفت چنین رویدادهایی می تواند بر پیشرفت های به دست آمده در مذاکرات صلح دوحه قطر تاثیر منفی بگذارد.

لین اُ دنل، رئیس دفتر پیشین اسوشیتدپرس، نیز در این نشست به رشد کمی رسانه در افغانستان بعد از سال ۲۰۰۱ اشاره کرد و گفت توافق امریکا با طالبان می تواند به آزادی بیان و مطبوعات در افغانستان ضربه بزند.

باید گفت مذاکرات صلح امریکا با طالبان پشت درهای بسته نزدیک به یک سال است که در دوحه قطر بین زلمی خلیل زاد و هیات طالبان در حال برگزاری ست. این مذاکرات که به حال توقف و شروع دوباره و کج دار و مریض از شروع تاکنون ادامه یافته هنوز نتیجه ملموسی در پی نداشته است.

به باور کارشناسان امر در صورتیکه مذاکرات صلح امریکا با طالبان که اینک دور تازه خود را تجربه می کند و طی آن خلیل زاد و طالبان مشغول چانه زنی برای امضای توافق صلح هستند، به گفت و گوی مستقیم طالبان با حکومت و مردم افغانستان منجر نشود، بدون شک راه به جایی نخواهد برد.

پروسه صلح در افغانستان زمانی به نتیجه مطلوب و ختم جنگ به معنای واقعی در افغانستان منجر می شود که حکومت افغانستان و مردم افغانستان از انزوا در پروسه صلح خارج شده در مذاکرات دخالت داده شوند.

زلمی خلیل زاد باید به نمایندگی از  امریکا از تمام حربه های ممکن برای تشویق یا تحت فشار گذاشتن طالبان برای مذاکره مستقیم با حکومت افغانستان و اعلام آتش بس استفاده کند.

به عبارت دیگر زلمی خلیل زاد که در چارچوب دور تازه مذاکرات صلح امریکا با طالبان روز گذشته به بروکسل مقر ناتو در اروپا رفت تا با رهبران ناتو و متحدین امریکا در مورد صلح افغانستان صحبت کند، باید در کنار اجماع بین المللی برای تشکیل اجماع ملی با محوریت حکومت افغانستان نیز تلاش کند.

همان طور که استولتنبرگ دبیرکل ناتو در دیدار با خلیل زاد گفت ناتو برای حمایت از پروسه صلح افغانستان و فراهم سازی شرایط برای آن همچنان متعهد است، طالبان باید به مذاکره مستقیم با حکومت افغانستان و اعلام آتش بس وادار شوند.

برگردان: حفیظ الله رجبی/ خبرگزاری رشد

 

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن