افغانستانبرگزیده های سایت

حساسیت وضعیت افغانستان و انتظارها از بیانیۀ رییس جمهور در شورای ملی

پس از آن‌که حکومت افغانستان زاویۀ دیدش را نسبت به مخالفان مسلح، به ویژه طالبان در یک هفتۀ اخیر تغییر داد، اکنون همه چشم‌ها به روی‌کرد تازۀ رهبری حکومت و پی‌آمد برخورد در نبرد کنونی است.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ حکومت افغانستان در پانزده سال گذشته همواره در برابر طالبان از روی‌کرد انعطاف و محافظه‌کارانه کار گرفت اما تلاش این مدت سرانجام منتج به قناعت در نپیوستن طالبان به روند صلح گردیده‌است.

شورای ملی افغانستان از موقف جدید حکومت استقبال می‌کند و حتا شماری از نماینده‌گان تاکید کردند که باید در کنار حکومت به خاطر مقابله با چالش‌های کنونی، به ویژه جنگ، ایستاد.

به همین منظور قرار است امروز رییس جمهور غنی در نشست مشترک با اعضای شورای ملی آن‌چه از سوی ارگ«بیانیۀ مهم تاریخی» عنوان شده را ارایه نماید.

انتظار می‌رود در این بیانیه رییس جمهور با تاکید به موقف جدید در برابر مخالفان مسلح، چهرۀ روی‌کرد تازۀ جنگی را با توجه به استراتیژی پنج‌سالۀ جنگی که توسط شورای امنیت ملی تصویب شده، بیش‌تر نایان کند.

در ضمن، پاکستان در یک و نیم دهۀ اخیر طرف اصلی جنگ در افغانستان بوده و رییس جمهور غنی سال گذشته نیز بارها تاکید کرد که این کشور در یک جنگ اعلام‌ناشده با افغانستان قرار دارد.

محمد اشرف غنی در سفرش به ایالات متحدۀ امریکا و پس از آن در کابل گفت که در قدم آغاز صلح باید با پاکستان صورت گیرد و به دنبال آن طالبان.

اما عملا تمام تلاش‌های حکومت برای صلح با هردو طرف دخیل در جنگ بی‌نتیجه باقی مانده و نه تنها طالبان با نپذیرفتن صلح و اعلام عملیات بهاری زیر نام عمری حمله‌های‌شان را افزایش دادند، بل حمله‌های نظامیان پاکستانی در شرق افغانستان نیز گسترش یافته‌است.

این دو موضوع می‌تواند بر اهمیت تصمیم حکومت افغانستان و اهمیت بیانیۀ رییس جمهور در نشست مشترک با شورای ملی تاثیر مستقیم داشته باشد.

اما این‌که آقای غنی در بیانیه‌یی که از سوی کاخ ریاست جمهوری«تاریخی» عنوان شده چه پیام تازه‌یی به مردم افغانستان، طالبان و پاکستان دارد، هنوز مشخص نیست.

با این حال حادترین موضوع در وضعیت کنونی تغییر موقف حکومت در برابر طالبان است که سال‌ها مردم افغانستان، شورای ملی و طرف‌های مختلف سیاسی منتظر آن بودند و باید دید چی تدابیری پس از این در خصوص امنیت و سرنوشت صلح و جنگ روی‌دست گرفته خواهد شد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن