افغانستانبرگزیده های سایتتحلیل

حکمتیار تیغ برنده بر گلوی تاجیک ها

آنچه بیش از همه ضرورت دارد میدان دان به نسل جدیدی از افراد نخبه و تحصیل کرده و باانگیزه ی تاجیک برای ورود به حزب جمعیت است وگرنه گلبدین حکمتیار تیغ برنده ای بر گلوی تاجیک ها خواهد بود و ریشه جمعیت اسلامی را خواهد خشکانید

به گزارش خبرگزاری رشد، از هنگام تشکیل و پایه ریزی حزب جمعیت اسلامی بعنوان صدای واحد و یگانه ی تاجیک تبارها تاکنون قریب به ۴۵ سال می گذرد ولی دیرزمانی است که این حزب دیگر وجهه و وقار پیشین خود را از دست داده است و با اتخاذ تصامیم غلط سران خود، روزبروز منزوی تر و محدودتر می گردد.

افراد برجسته و سرشناسی همچون برهان الدین ربانی، احمدشاه مسعود، محمد قسیم فهیم، سید نور الله عماد، داکتر عبدالله، اسماعیل خان، محمد یونس قانونی و… که روزگاری نقشی برجسته و اساسی در تحرکات، تصمیمات و جابجایی های حکومتی داشتند این روزها یا در گور خفته اند یا زنده به گور شده اند!

باید اذعان کرد که مصروف شدن برخی سران شاخص این حزب به ایتلاف ها و احزاب ناآشنا و موقتی همچون تغییر و امید، افغانستان نوین و امثالهم که هرگز قدرت و نفوذ جمعیت اسلامی را نیافتند؛ نه تنها موجب توسعه و تحکیم تاجیک تبارها نشد بلکه رفته رفته بنیان های حزب اولیه و اصلی را نیز سست کرد.

هم اکنون نیز به ظاهر، امر الله صالح، عبدالله، صلاح الدین ربانی، عطامحمد نور، یونس قانونی، اسماعیل خان، ادیب فهیم، احمد ضیا و احمد ولی مسعود در این حزب عضویت داشته و از این آدرس موضع گیری می نمایند اما نمی توان کتمان کرد که چه بروز مقتدرترین حزب افغانستان آمده است؟

انتصاب وزرا و والی ها در حکومت وحدت ملی، جابجایی ها در ارگ ریاست جمهوری، ورود و اضافه شدن حزب اسلامی به دیگر احزاب پشتون تبار و نام آشنای افغانستان و رخنه ی نفاق و تفرقه درمیان سران و افراد برجسته ی قوم تاجیک همه و همه منجر به احساس خطر و انزوای حزب جمعیت اسلامی شده است.

با این تفاسیر باید اذعان کرد که مصروف شدن رهبران این قوم بزرگ و روزگاری قدرتمند و متنفذ افغانستان تحت تبار تاجیک به امور کم اهمیت و درجه چند و نیز زدوبندها و معامله گری ها، راه را برای عده ای متعصب و مزدور پشتون تبار باز گذاشت تا نبض سیاست خارجی، اقتصاد ملی و اوضاع امنیتی را در دست بگیرند.

بنابراین آنچه بیش از همه ضرورت دارد و حایز اهمیت می نماید میدان دان به نسل جدیدی از افراد نخبه و تحصیل کرده و باانگیزه ی تاجیک برای ورود به حزب جمعیت اسلامی و سخن گفتن از تریبون این حزب برجسته ی این قوم برجسته باشد وگرنه احتمال قریب به یقین، گلبدین حکمتیار تیغ برنده ای بر گلوی تاجیک ها خواهد بود و ریشه جمعیت اسلامی را خواهد خشکانید.

شبکه اطلاع رسانی افعانستان

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن