تیتر یک

دبیر کل سازمان ملل:روند صلح افغانستان را از نزدیک دنبال میکنیم

 آنتونیو گوتیریس به پاکستان رفته است و یک ملاقات سه روزه از این کشور خواهد داشت. او سخنانی راجع به تلاش های پاکستان در رابطه به جا دادن مهاجرین خصوصا مهاجرین افغانی ارائه نمود.

آنتونیو گوتیریس، دبیر کل سازمان ملل متحد در دیدار روز یکشنبه اش از پاکستان اظهار نمود که او مذاکرات “حیاتی” صلح افغانستان را از نزدیک دنبال میکند. مذاکراتی که منجر با کاهش خشونت خصوصاً در قبال غیر نظامیان است.

آنتونیو گوتیریس به پاکستان رفته است و یک ملاقات سه روزه از این کشور خواهد داشت. او سخنانی راجع به تلاش های پاکستان در رابطه به جا دادن مهاجرین خصوصا مهاجرین افغانی ارائه نمود.

آقای گوتیریس گفت: “پاکستان امروزه دومین کشوری است که بیشترین مهاجر را در خود جا داده است و ده ها سال در مقام اول بود. برای چهل سال، پاکستان با وجود چالش های خودش، مهاجرین افغان را سرپناه داده است با کمک های محدود جامعه بین الملل.”

او پاکستان را “نمونه ی خوب مهمان نوازی و شفقت” خطاب نمود.

اقای گوتیریس نقش پاکستان را در ثبات افغانستان و منطقه حیاتی میداند.

او گفت: “یکی باید تصور کند که چقدر وضع و گرفتاری افغان ها بدتر میبود یا منطقه بی ثبات میبود بدون حمایت پاکستان.”

گوتیریس در رابطه به صلح افغانستان گفت: “توافق همه جانبه روی درگیری های افغانستان برای نجات جان هزاران و پیشرفت دوامدار ضروری است. من امیدوارم که مباحثات برای کاهش خشونت خصوصا کاهش خشونت روی غیرنظامیان موثر باشد. کاهش خشونت برای ایجاد اعتماد به نفس و حمایت از پروسه ی صلح که برای ثبات سیاسی و آتش بس دوامدار ختم میشود حیاتی است.”

او همچنان تاکید کرد که سازمان ملل برای حمایت از پروسه صلح همه شمول و به رهبری افغان ها متعهد است.  پروسه که حقوق بشری تمام شهروندان را تایید میکند و به یک صلح دوامدار در افغانستان ختم میشود.

او اضافه نمود: “چنین شرایطی میتواند شرایطی را فراهم سازد تا افراد بیجا شده و مهاجر به خانه هایشان برگردند.

میخواهم دوباره تاکید کنم که راه حل دایمی و ممتد برای مهاجرین بازگشت داوطلبانه و با عزت به کشور شان است.”

آقای گوتیریس همچنان از نقش کلیدی پاکستان در مذاکرات صلح افغانستان قدردانی کرد.

این در حالی است که مذاکرات صلح قطر ظاهرا در مراحلی پایانی اش قرار دارد و طالبان و آمریکا با هم به توافق رسیده اند.

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن