افغانستانبرگزیده های سایت

دستکم ۱۵ هزار بست خالی و تحصیل‌کردگان بیکار در کشور

کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی اعلام کرده که از آغاز امسال تلاش‌ها برای جذب جوانان تحصیل کرده در بست‌های خالی افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ احمد مسعود توخی، سرپرست این کمیسیون گفت که شمار بست‌های خالی از نزدیک به ۲۵ هزار به پانزده هزار کاهش یافته و تلاش‌ها برای پر کردن آن همچنان ادامه دارد.

مجلس نمایندگان وزیران کار و امور اجتماعی، صحت عامه، معارف و سرپرست کمیسیون اصلاحات اداری را روز (شنبه) برای پاسخگویی در پیوند به بست‌های خالی در نهادهای دولتی فرا خواهنده بود.

شماری از نمایندگان با انتقاد از روند جذب جوانان در ادارات گفتند که گراف بیکاری همچنان بالا است؛ اما بست‌های خالی نیز به گونه‌ی گسترده وجود دارد.

صمیم صمیمی، عضو مجلس نمایندگان گفت، باید بررسی شود که کدام ادارات در جذب جوانان تحصیل کرده سهل انگاری کرده ند.

شینکی کروخیل دیگر نماینده مجلس نیز با انتقاد از جذب آموزگاران در مکاتب گفت: “بست یک معلم چیست که بر آن معامله صورت می‌گیرد؟ یک معلم ماه‌ها تلاش می‌کند تا مقرر شود یا رسمی کار کند؛ اما شماری از بست‌ها به فروش می‌رسد.”

نمایندگان مجلس می‌گویند که خویش خوری و گرفتن پول هنگام استخدام از کارمندان جدید در اداره های دولتی بی داد می‌کند.

در همین حال نسرین اوریاخیل، وزیر کار امور اجتماعی، افزایش بیکاری را بزرگترین معضل در کشور می‌داند و تاکید دارد که روند استخدام جوانان در نهادهای حکومتی به گونه جدی ادامه دارد.

وزارت‌های معارف و صحت عامه از شمار وزارت‌های اند که ظاهرن هنوزهم بیشترین بست‌های خالی را دارند.

پانزده هزار بست خالی در حالی در نهادهای دولتی وجود دارد که هم اکنون بسیاری از شهروندان کشور و به ویژه جوانان که مدارک تحصیلی نیز دارند بیکاراند.

آنها می‌گویند، رشوت خواری و واسطه بازی از دلایل اند که مانع جذب شان در اداره های دولتی شده است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن