اقتصادیبرگزیده های سایت

سومین توربین برق بند کجکی نصب گردید

مسئوین وزارت انرژی و آب می گویند که سومین توربین تولید برق بر روی بند کجکی در مسیر رودخانه هیرمند نصب شده است که با این اقدام، ۱۸٫۵ مگاوات برق وارد شبکه انرژی هلمند می شود.

به گزارش خبرگزاری رشد؛‌ عبدالبصیر عظیمی می گوید که ۳۳ مگاوات برق از بند کجکی تولید می شد که با نصب توربین سوم، ظرفیت آن به ۵۱٫۵ مگاوات افزایش یافت.

بند کجکی با ظرفیت یک هزار و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب، روی رودخانه هیرمند افغانستان احداث شده است. این رودخانه با وسعت حوزه آبریزی ۳۵۰ هزار کیلومتر مربع و با طول تقریبی ۱۱۰۰کیلومتر، بزرگترین رود فلات ایران و افغانستان و طولانی‌ترین رود جنوب آسیا به حساب می آید.

سخنگوی وزارت انرژی و آب گفت: اکنون برق تولیدی ازبند کجکی در ولایات هلمند و قندهار مورد استفاده قرار می گیرد.

عظیمی افزود که هزینه نصب توربین سوم را اداره توسعه امریکا یا یو اس آی دی تامین کرده است.

سخنگوی وزارت انرژی و آب همچنین گفت: کار ساخت فاز دوم بند کجکی جریان دارد و قرار است بر روی این سد ۳ توربین جدید نصب شود که ظرفیت تولید ۱۰۰ مگاوات برق دیگر را خواهد داشت.

به گفته وی، شرکت موسوم به ۷۷ ترکیه قرار است با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون دالری، این توربین ها را نصب کند و پس از نصب توربین ها و تولید انرژی، هزینه آن را از محل فروش برق، از شرکت توزیع برق برشنا دریافت کند.

سخنگوی وزارت انرژی و آب، گسترش ناامنی در این ولایت را یکی از نگرانی های پیشرفت کار ساخت این بند دانست، اما ابراز امیدواری کرد که تا ۴ سال آینده، فاز دوم بند کجکی به بهربرداری برسد.

عظیمی در باره بند کمال خان در ولایت نیمروز نیز گفت: این بند یکی از اولویت های دولت افغانستان است و در تفاهم نامه آب بین ایران و افغانستان هم به آن اشاره شده و می تواند برای تنظیم میزان سرازیر شدن آب به ایران مطابق با قرارداد سال ۱۳۵۱ مورد استفاده قرار بگیرد.

مطابق این قرارداد که میان امیرعباس هویدا نخست وزیر وقت ایران و موسی شفیق، همتای افغان وی به امضا رسیده است، سالانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب آب به ایران سرازیر خواهد شد.

سخنگوی وزارت انرژی و آب گفت: این وزارتخانه مطابق اظهارات رئیس جمهور‌ متعهد به اجرای تفاهم نامه آب میان ایران و افغانستان است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن