افغانستانبرگزیده های سایت

شماری از کمیشنران روند انتخابات را برهم می‌زنند

نهادهای ناظر انتخابات از آن‌چه بی‌برنامه‌گی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند، انتقاد می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رشد، مسؤولان بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا می‌گویند که شمار محدودی از کمیشنران بران منافع شخصی‌شان، می‌کوشند که کار این کمیسیون را به چالش بکشند.

محمدنعیم ایوب‌زاده، رییس تیفا، می‌گوید: «شمار محدودی از کمیشنران برای منافع شخصی‌شان، تلاش می‌کنند کار تیمی را برهم بزنند. فشارهایی هم از بیرون کمیسیون بر کمیشنران وارد می‌شوند؛ به ویژه در پروسۀ استخدام و نبود منابع کافی هم از چالش‌های دیگری است که کار کمیسیون را با چالش روبه‌ور ساخته‌است.»

در همین حال، دیده‌بان انتخابات افغانستان یا فیفا می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات هیچ‌برنامه‌یی برای برگذاری انتخابات ندارد و با این بی‌برنامه‌گی، نباید توقع داشت که انتخابات شورای ملی در سال آینده برگذار شود.

حبیب‌الله شینواری، سخنگوی فیفا، می‌گوید: «بر بنیاد قانون جدید انتخابات، اینان باید سه تن را برای ریاست دارالانشای کمیسیون انتخابات و سه تن را برای ریاست دارالانشای کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی نهایی سازند. کسانی که درخواست می‌دهند باید افراد حرفه‌یی باشند.

سپس آنان را به رییس‌جمهور معرفی می‌کنند و رییس‌جمهور از میان آنان یک تن را به‌حیث رییس دارالانشا به کار می‌گمارد.

همین پروسه هم که یک کار بسیار عادی است، تا کنون به پیش نرفته‌است.»

کندی کار کمیسیون مستقل انتخابات، با انتقاد سخت اعضای شورای ملی نیز روبه‌رو شده‌است.

صالح‌محمد سلجوقی، عضو مجلس نماینده‌گان، می‌گوید: «طولانی‌شدن روند انتخابات، به بدگمانی‌های زیادی دامن خواهد زد که گویا نظام، بیشتر برای حفظ قدرت خود تلاش می‌کند.»

بر بنیاد قانون، انتخابات شورای ملی در ۱۵ اکتوبر ۲۰۱۶ باید برگذار می‌شد، اما این رویداد به تعویق افتاده‌است. حکومت وحدت ملی از همان آغاز کار با روند اصلاح نظام انتخاباتی مشغول بوده‌است. اکنون با گذشت بیش‌از دو و نیم سال از عمر حکومت وحدت ملی، نظام انتخابات هنوزهم به اصلاحات جدی نیاز دارد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن