افغانستانبرگزیده های سایت

شورای امنیت به یک نهاد منفعل تبدیل شده است

اعضای جامعه مدنی تحت نام “جنبش مدنی عدالت اجتماعی” در واکنش به حمله هراس‌افگنان بالای قول اردوی ۲۰۹ شاهین می گویند: شورای امنیت افغانستان به یک نهاد منفعل تبدیل شده و ما شاهد حوادث ناگوار دیگر هم خواهیم بود.
به گزارش خبرگزاری رشد؛ سید ناصر موسوی عضو جامعه مدنی گفت: حکومت جز ایجاد کمیسیون حقیقت یاب کار دیگری کرده نمی تواند، نتیجه یافته های کمیسیون هم با مردم و رسانه شریک ساخته نمی شود.
ظهر جمعه هفته قبل چند تن از هراس‌افگنان در لباس ارتش بالای قول اردوی ۲۰۹ شاهین حمله کردند و ۱۵۰ تن از سربازان ارتش را شهید و ۷۰ تن دیگر را را زخمی نموده است.
سید ناصر موسوی فعال جامعه مدنی می گوید: بعد از هر حادثه تلخ، حکومت هیات و کمیسیون حقیقت‌یاب تعین می‌کند؛ ولی تا هنوز هیچ یک از کمیسیون های حقیقت یاب نتیجه اش را با مردم شریک نساخته است.
وی افزود: اگر نتیجه تحقیقات حوادث قبلی اعلان می‌شد امروز ما شاید حمله بالای شفاخانه چهارصد و بستر و قول اردوی ۲۰۹ شاهین نمی بودیم.
آقای موسوی از شورای علمای افغانستان و احزاب سیاسی انتقاد کرد و گفت: چرا شورای علما و احزاب سیاسی در چنین شرایط صدا بلند نمی کنند.
سید ناصر موسوی گفت: اگر حکومت هر اشتباهی که کند و مردم و احزاب سیاسی آرام باشند ما به سوی نابودی خواهیم رفت، و در چنین شرایط باید صدا بلند کرد و دولت را از کم کاری‌هایش آگاه نمود.
بعد از پرتاب بزرگترین بمب غیرهسته‌ای امریکا بالای پایگاه های داعش، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین از مخالفین دولت حمایت کرده از بمب باری امریکا سخت انتقاد نمود.
موسوی می گوید: مردم افغانستان از دولت انتظار دارند تا کسانی که از تفکر طالبانی حمایت می کند را باید جلویش را گرفته و محاکمه نماید تا دیگر مردم شاهد حوادث تلخ و ناگوار نباشند.
احمد ذکی فعال مدنی می گوید: چه نیاز است که حامد کرزی آمده با حمایت از طالبان صدا بلند می کند در حالیکه آب و نان از حکومت می خورند.
وی می گوید: حکومت وحدت ملی در بُن‌بست قرار گرفته و در تمام عرصه ها با شکست مواجه است و دیگر این حکومت قابل قبول نیست.
آقای ذکی گفت: سران حکومت برای ابقای افراد ناکام در بدنه حکومت، زمینه ساز حمله مخالفین در نهادهای امنیتی می‌باشند.
وی با بیان اینکه شورای امنیت به یک نهاد منفعل تبدیل شده است گفت: اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند ما شاید حوادث تلخ دیگر هم خواهیم بود.
به گفته آقای ذکی اختلافات میان سران حکومت، ضعف نهاد کشفی و فساد گسترده مالی و اداری در نهاد امنیتی باعث شده تا مخالفین دست باز داشته و هر روز مرتکب جنایت در این کشور شود.
حکومت وحدت ملی در ارتباط به حادثه قول ۲۰۹ شاهین روز یکشنبه را ماتم ملی اعلان کرد که با انتقاد تند سیاسیون و اعضای جامعه مدنی مواجع شده است.
رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی در صفحه فیسبوک خود نوشت: بهتر است حکومت به جای اعلام عزای عمومی، روزی را به نام روز “همبستگی ملی” برای نبرد جدی در برابر تروریستان و حامیان شان اعلام کند.
اما اعضای جنبش مدنی عدالت اجتماعی می گویند: اعلام روزی بنام “روزماتم ملی” هیچ دردی را دوا نمی کند و یک تکنیک سیاسی آرام کننده افکار عامه است.
محمد رقیب فیاض/ کابل

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن