افغانستانبرگزیده های سایت

چرا طالبان حملات شان را شدت بخشیده‌اند؟

سخنگویان وزارت های دفاع و داخله افغانستان از روی اهداف طالبان در پی عملیات‌های اخیر شان در این کشور پرده برداشته گفتند که هدف طالبان از تشدید این عملیات‌ها خاموش ساختن موضوع محل مرگ ملا اختر محمد منصور و نام کشور حامی شان است.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان امروز جمعه در یک نشست خبری گفت که آنان در اکثر ولایت ها طالبان مسلح را با شکست مواجه ساخته و دو شاهراه عمده شاهراه لشکرگاه- مارجه و کندهار-ارزگان را دوباره به روی ترافیک باز نموده‌اند.

وی گفت:”در این روزهایکه به مردم ملکی آسیب می‌رسانند، بر هلمند و یا ارزگان حمله کردند، اینها می‌خواهند رسوایی بزرگ که کشتن ملا منصور در پاکستان بود را از نظر مردم افغانستان و نظر کشورهای جهان به دیگر طرف سوق بدهند.”

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که حدود پانزده روز قبل ملا اختر محمد منصور رهبر قبلی طالبان مسلح در پاکستان هدف حمله هوایی یک طیاره بی سرنشین امریکایی قرار گرفته کشته شد.

از نزد جسد ملا منصور پاسپورت و شناخت کارت پاکستانی دریافت شد و وی با اسناد دست داشته اش هژده بار از خاک پاکستان به ایران سفر کرده‌است.

ملا منصور یکی از مخالفین سرسخت گفتگوهای صلح با افغانستان بود و سبب قتل صدها بیگناه شده است اما مرگ وی عکس‌العمل های شدید برخی حلقات و مقامات پاکستانی را با همراه داشت.

طالبان مسلح به رهبری جدید ملا هبت الله اخند در نزدیک به دو هفته گذشته در نتیجه عملیات های شان ده ها کشته و زخمی از افغانها گرفتند.

ربودن و کشتن حدود دو صد افغان در شاهراه کابل- مزار و کشتن ده‌ها کارمند محاکم در دو رویداد جداگانه، یکی کارمندان محکمه ستیناف میدان وردک و دیگرش محکمه ستیناف غزنی را می‌توان یاد کرد.

پیش از این اعضای شورای ملی در مورد سقوط ولایت هلمند به دست طالبان مسلح نیز ابراز نگرانی کرده‌اند.

اما مسئولان امنیتی می‌گویند که نیروهای امنیتی افغان در یک شبانه روز گذشته بیست و یک عملیات را در چهارده ولایت این کشور انجام داده‌اند که در نتیجه نزدیک به دو صد طالب مسلح کشته و نزدیک به صد تن دیگر شان زخم برداشته است.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله در مورد می‌گوید:”شب گذشته در ولایت هلمند ما نتایج خوبی را بدست آوردیم بخاطر ساحات که دشمن موجود بود و یا در اخیتار دشمن بود این ساحات فعلاً تصفیه شده‌است.”

مقامات امنیتی اکنون اطمینان می‌دهند که مخالفان مسلح در همه عملیات‌ها شکست خورده‌اند و دیگر توان مبارزه جدی با نیروهای افغان را ندارند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن