برگزیده های سایتجهان

فاجعه زاریا، یک سال گذشت اما هنوز زوایای پنهان آن آشکار نشده است

در تاریخ ۱۲/۱۲/۲۰۱۵ زمانی که مسلمانان نیجریه در حسینه ی بقیه الله شهر زاریا سالروز ولادت پیامبر اسلام را جشن می گرفتند، نیروهای نظامی نیجریه با محاصره این حسینه اقدام به گلوله باران زنان، مردان و کودکان مسلمان حاضر در حسینه و ۱۰ ها نفر از آنان را شهید و زخمی کردند، به گونه ای که تعدادی از زخمی ها در اثر شدت جراحات پس از گذشت دقایقی به شهادت رسیدند.

فریاد های الله اکبر زنان باعث وحشت نیروهای نظامی شد، لذا اقدام به دستگیری و انتقال آنان به مکانی نامعلوم جهت قتل و دفن آن ها به صورت پنهانی نمودند.

نیروهای نظامی نیجریه از این عمل دهشتناک راضی نشده و برای یک عمل وحشیانه تری برنامه ریزی و اقدام به پیاده سازی آن کردند. در ابتدا با هجوم مجدد به حسینه آن را با بمب تخریب و تمامی راه های شهر که به حسینه منتهی می شد را مسدود کردند.

این اقدام جهت یورش به منزل شیخ زاکزاکی و قبور شهدا صورت گرفت. نیروهای نظامی با تاریک شدن هوا شروع به تیراندازی به سمت مردم بی دفاع کردند و در نزدیکی فجر با حمله به منزل شیخ محمد توری نایب شیخ زکزاکی ایشان را به همراه دکتر مصطفی سعید پزشک ایشان پس از چهار دهه همراهی در حرکت های اسلامی در نیجیریه به شهادت رساندند.

آمار این فاجعه به صورت رسمی ۳۵۰ شهید و ۱۰۰ ها زخمی و مفقود اعلام شد که تمامی آنان توسط نیروهای نظامی نیجیریه گلوله باران شدند. در این حادثه شیخ زاکزاکی رهبر حرکت های اسلامی در نیجریه، جراحات شدیدی برداشته پا و یک چشم خود را از دست داد.

ایشان همراه با همسرشان دستگیر و حال ایشان به سبب اهمال در رسیدگی رو به وخامت گذاشت. نیروهای نظامی نیجریه با بایکوت کردن رسانه ای این فاجعه مانع از انتشار اخبار کامل در مورد آن شدند هر چند این اقدام آن ها نتیجه ای در بر نداشت و گوشه هایی از این جنایت آشکار شد و مصاحبه هایی از شاهدان عینی منتشر گردید.

در همین راستا سازمان ها بین المللی و حقوق بشری و بشردوستانه فاجعه رخ داده به دست نیروهای نظامی نیجریه را محکوم کردند. سازمان عفو بین المللی این کشتار را تایید و بیان کرد در جریان این حادثه حداقل ۳۵۰ نفر شهید و به خاک سپرده شدند تا شواهدی به جا نماند.

کمیته تحقیق دولت نیجریه تاکید کرد که نیروهای نظامی با حداکثر توان خود اقدام به ترور ۱۰۰ ها نفر و دفن آنان در گورهای دسته جمعی کرده است. این فاجعه با محکومیت گسترده ی شخصیت های مذهبی و سیاسی و تظاهرات گسترده ی مردمی در دیگر کشورها همراه بود و با بزرگداشت سالیانه این فاجعه زوایای پنهان بیشتری از آن کشف شده است لکن هنوز بسیاری از سوالات در این باره بدون جواب باقی مانده و حقیقت آنچه که دولت چه هدفی از این سرکوب داشته پنهان مانده است و شکی نیست روزی افشا خواهد شد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن