افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

لوی سارنوالی به ۲۲۹۰ قضیه خشونت علیه زنان رسیدگی کرده ایم

به گزارش خبرگزاری رشد، بر اساس معلومات این اداره، از این میان تنها ۲۵۹ مورد آن قضایای تجاوز جنسی و ۱۳۷ مورد آن پرونده‌های قتل بوده است.

لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید که از آغاز سال مالی ۱۳۹۹ خورشیدی تا اکنون به ۲۹۹۰ قضیۀ خشونت علیه زنان در این کشور رسیدگی شده است.

به گزارش خبرگزاری رشد، بر اساس معلومات این اداره، از این میان تنها ۲۵۹ مورد آن قضایای تجاوز جنسی و ۱۳۷ مورد آن پرونده‌های قتل بوده است.

لوی سارنوالی افزود، که این قضایا همچنان شامل لت و کوب، دشنام و تحقیر، آزار و اذیت، اجبار برای خودسوزی و خود کشی، اجبار به فحشا و نکاح اجباری بوده است.

لوی سارنوالی افغانستان روز سه شنبه ۲۹ دسمبر (نهم جدی) گفت، که از میان قضایای ثبت شده، لت و کوب بیشترین نوع خشونت علیه زنان در جریان امسال بوده است.

حمیدی “کابل با ثبت ۸۱۴ مورد خشونت علیه زنان در جایگاه نخست، بلخ با ثبت ۴۳۰ مورد در جایگاه دوم، هرات با ثبت، ۳۰۳ مورد درجایگاه سوم و ولایت تخار با ثبت، ۴۳۰ قضیۀ خشونت علیه زنان در جایگاه چهارم قرار دارند.”

بر اساس یافته‌های لوی سارنوالی افغانستان موارد نکاح اجباری، ازدواج بیش از یک زن، اجبار به اعتیاد مواد مخدر و انزاوای اجباری، نسبت به سایر انواع خشونت‌ها در افغانستان کاهش یافته اند.

“افزایش آمار خشونت علیه زنان به معنای افزایش خشونت در برابر آنان نیست، بل ناشی از بیشتر شدن زمینه‌های دسترسی زنان به عدالت می باشد.”

این اداره تاکید کرده که با ایجاد سارنوالی‌های منع خشونت علیه زنان در ۳۴ ولایت این کشور و حضور زنان در تشکیل این نهادها، زمینۀ دسترسی زنان به عدالت بیشتر شده است.

خبرگزاری رشد، فریبا نوری

لینک کوتاه

https://www.roushd.news/r04p
برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن