افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

معینیت جوانان پول های هنگفتی را به جیب زده است

برخی از اعضای پارلمان جوانان افغانستان، مدعی اند که معینیت جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ، به بهانه ی این راه اندازی این پارلمان، پول های هنگفتی را به جیب زده است.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ برخی از اعضای پارلمان جوانان افغانستان، از عدم شفافیت انتخاب اعضا در این پارلمان ابراز نگرانی کرده و این مجلس را مملو از فساد و تبعیض عنوان می کنند.

وحیدالله فریز شیوان عضو پارلمان جوانان که از ولایت بدخشان آمده است، می گوید: “طی چهار روزی که در پارلمان جوانان آمده ام، به جز تبعیض گرایی چیز دیگری ندیده ام”.

وی ادامه داد: “پروسه انتخاب اعضا شفاف نبود، رئیس مجلس سنا دو تن از اعضای خانواده اش را به این پارلمان معرفی کرده است که زیر سن هستند، این پارلمان به نام جوانان است، اما متاسفانه ریش سفیدان اعضای این مجلس هستند”.

به گفته وی، سن قانونی عضویت در این پارلمان از ۱۸ الی ۳۰ سال است، اما برخی از اعضای این مجلس زیر سن هستند و یا هم بیش از ۳۶ سال سن دارند.

آقای شیوان همچنین گفت: “یکی از کارمندان بلند رتبه معینیت جوانان به ما گفت که روزانه ۱۵ هزار دالر به خاطر پارلمان جوانان به مصرف میرسد، اما تا کنون از ۴۵۰ افغانی بیشتر که آن هم به خاطر کرایه موتر و پول غذا به ما داده می شود، چیز دیگری ندیده ایم”.

وی افزود: پول های زیادی به نام پارلمان جوانان افغانستان، به جیب کارمندان معینیت جوان و افراد دیگر رفته است.

خواجه محمد حامد عضو دیگر این پارلمان از ولایت کاپیسا نیز می گوید: “شماری از اعضای این مجلس بر اساس روابط آمده اند، برخی از اعضای این مجلس که در روز افتتاحیه آمده بودند، به دلیل حساسیت های قومی حذف شدند و تعداد دیگری جایگزین شان شد”.

وی می گوید: این موضوع صدمه بزرگی را به پارلمان جوانان وارد کرد؛ این پارلمان اگر به شکل آموزشی نیز هست، اعضای آن بر اساس روابط آمده اند و پروسه انتخاب اعضا شفاف نیست.

مسعود سیدخیلی عضو دیگر این پارلمان نیز می گوید که شرایط عضویت در این پارلمان، فراغت از صنف دوازدهم مکتب و داشتن سن قانونی(۱۸ سال) است، اما تعدادی هستند که با سن بسیار بالا در این جا حضور یافته اند.

مسعود ساویز از ولایت تخار نیز می گوید که پروسه انتخاب در این ولایت شفاف بود، اما در برخی از ولایات دیگر افراد بر اساس سلیقه های شخصی انتخاب شده اند.

وی افزود: “من با اندیشه نو به پارلمان جوانان آمده ام، اما یک سری خودکامگی ها را در این جا شاهد هستیم و همه خود را برتر می دانند”.

در همین حال سیدکمال سادات معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ وجود هرگونه فساد در انتخاب اعضای پارلمان جوانان را رد کرده و می گوید که تمام اعضای این پارلمان بر اساس توانایی شان انتخاب شده اند.

وی می گوید که این پارلمان را با بودجه اندکی که توسط سازمان ملل متحد پرداخت شد، راه اندازی نموده است.

گفتنی است که هدف برگزاری این پارلمان نمادین (تمرین مردم‌سالاری) در میان جوانان و تقویت دموکراسی در کشور خوانده شده است.

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن