افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

نام وزیر تحصیلات عالی به فهرست فارغان بیکار اضافه شد

به دنبال روند استیضاح وزرای کابینه؛ مجلس نمایندگان امروز نام وزیرتحصیلات عالی، را به دلیل مصرف نکردن بیش از ۷۰ درصد بودجه انکشافی به فهرست فارغان بیکار این وزارت اضافه کرد.

به گزارش خبرگزاری رشد، مجلس نمایندگان وزرای تحصیلات عالی، عدلیه و امورشهرسازی ومسکن را امروز استیضاح نمودن که آنها به دلیل غیرموجه خواندن پروسه استیضاح ازسوی سران حکومت؛ به مجلس حاضر نشدند.

اعضای مجلس نمایندگان درغیاب وزاری یاد شده صندوق رای گذاشتند و در نتیجه نام فریده مومند وزیرتحصیلات عالی با کسب ۱۳۱ رای رد و ۶۳ رای تایید در فهرست فارغان بیکار وزارت تحصیلات عالی اضافه شد.

سید سعادت منصور نادری وزیر شهرسازی و مسکن با کسب ۱۳۵ رای تایید و ۵۹ رای رد و همچنان عبدالبصیرانور وزیرعدلیه با کسب ۹۵ رای تایید و ۱۰۱ رای رد در سمت خویش ابقا شدند.

در ابتدای جلسه عمومی امروز به تعداد ۱۷ تن از نمایندگان به رئیس مجلس پیشنهاد کتبی کردند که به خاطر منافع علیای کشور روند استیضاح تا دوهفته دیگر به تعویق بی‌افتد که این پیشنهاد با واکنش تند اکثر نمایندگان روبرو شد.

سیدعبدالقیوم سجادی عضو مجلس گفت: به اساس قانون اساسی و اصول وظایف داخلی، تعویق روند پروسه استیضاح غیرقانونی است.

سجادی افزود: درحال حاضر در وسط روند پروسه  استیضاح قرار داریم و هیچ منطقی اجازه نمی دهد که اجندای دیگر داخل اجندای اصلی شود.

سجادی خطاب به رئیس مجلس گفت: “پروسه استیضاح را مختل نسازید که هم خلاف قانون اساسی و اصول وظایف داخلی است وهم خلاف منافع علیای کشور”.

غلام حسین ناصری عضو دیگر مجلس رئیس مجلس را مخاطب قرار داده گفت:” رئیس صاحب! ماده ۷۷ و ۹۷ اصول وظایف و ماده ۹۲ قانون اساسی را بخوانید”.

وی افزود: موضوع اجندا واحد است و باید مطابق اصول وظایف داخلی روند استیضاح پیش برده شود.

عبدالستار درزآبی عضو دیگر مجلس گفت: ما در پروسه استیضاح برخورد سیاسی چندگانه را پذیرفته نمی توانیم.

وی افزود: ۱۷ وزیر باید بدون تغیر اجندا مورد استیضاح قرار بگیرند و برای شان صندوق گذاشته شود.

آقای درزآبی هشدار داد: “اگر وضعیت به همین منوال پیش برده شود تا چند روز دیگر اینجا کسی خواهد نشست که او هم داعش می باشد”.

سرانجام وکلا در غیاب وزاری تحصیلات عالی، عدلیه و امور شهرسازی و مسکن صندوق رای گذاشتند.

طی دو روز قبل استیضاحیه مجلس وزرای خارجه، فواید عامه، ترانسپورت، معارف و کار و امور اجتماعی از سوی مجلس سلب صلاحیت شدند.

محمد رقیب فیاض- کابل

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن