افغانستانبرگزیده های سایت

هدف عملیات پاکستان در وزیرستان شبکه حقانی نبوده‌است

رئیس جمهور افغانستان می‌گوید: پاکستان بر ضد تروریزم مبارزه صادقانه نکرده و عملیاتی را که در وزیرستان شمالی انجام داده بر ضد شبکه حقانی نبوده‌است.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ محمد اشرف غنی در مصاحبه با تلویزیون جیو پاکستان گفته که نیروهای افغان یازده بار بر ضد فضل الله در افغانستان اقدام کردند، اما پاکستان از عملیات مشابه هیچ ثبوتی ندارند.

در این مصاحبه که شب یکشنبه به نشر رسیده رئیس جمهورغنی از بی تفاوتی پاکستان در برابر فعالیت‌های آزادانۀ رهبران طالب و شبکه حقانی در خاک آن کشور انتقاد کرده‌است:

“این حرف را چه کسی رد کرده می‌تواند که دفاتر طالبان در کویته است؟ شما بروید آنجا با طالبان صحبت کنید اگر آدرس اش را می‌خواهید من برایتان می‌دهم، طالبان به گونه واضح استخدام می‌شوند، حمایت مالی و لوژستیکی می‌شوند، ما یازده بار بر ملا فضل الله بمباردمان کردیم اینکه او هفت نفس دارد مشکل ما نیست، آیا شما مثالی از عملیات بر ضد شبکه حقانی، ملا عمر و ملا منصور ارایه کرده می‌توانید، منصور با پاسپورت پاکستانی از کراچی سفر می‌کرد، آیا فضل الله با پاسپورت افغانی از کابل، هرات یا کندهار سفر می‌کند؟ زمانی که آنان زخمی شوند تحت درمان قرار می‌گیرند و در اسلام آباد جلسه برگزار می‌کنند.”

تصویر از حملۀ خونین بر ریاست رجال برجسته در کابل

روابط افغانستان و پاکستان پس از آن تیره شد که در جریان برگزاری نشست‌های چهار جانبه صلح در سی ویکم ماه حمل طالبان مسلح حمله خونینی را بر ریاست محافظت از رجال برجسته در کابل انجام دادند.

پس از آن رئیس جمهور غنی در برابر پاکستان موقف جدی اختیار کرد و مسئولین امنیت ملی گفتند که این حمله در پاکستان طرح ریزی شده بود.

پس از این رویداد رئیس جمهور غنی گفت: دیگر از پاکستان امید صلح را ندارد فقط از آن کشور خواست تا میان تروریستان خوب و بد فرق قایل نشود و مخالفان که بر ضد صلح اند، سرکوب کند.

رئیس جمهور اشرف غنی در مصاحبه اش با تلویزیون جیو گفته است که مردم افغانستان و پاکستان با هم برادر اند اما روابط میان حکومت ها زمانی بهبود خواهد یافت که آن کشور به تعهدات‌اش عمل کند:

“قدم نخست این است که آنان باید در جستجوی تروریستان آشکار برآیند، تا زمانی که آنان بر ضد تروریستان اقدام عملی نکنند، ما باور نمی‌کنیم، قدم دوم این است که آنها باید تعهدات انجام شده در نشست‌های چهار جانبه را عملی کنند که مخالفین صلح خواه و جنگجو واضح شوند و سپس مخالفانی که صلح نمی‌خواهند باید از پاکستان بیرون ساخته شوند.”

رئیس جمهور غنی در مصاحبه اش گفته که سیاست خارجی افغانستان مستقل است و رابطه با یک کشور بر روابط با کشور دیگر تأثیر نمی‌گذارد.

خواست همکاری‌های عملی در رابطه به صلح از پاکستان از دیر زمانی صورت می‌گیرد، اما به باور مقام‌های افغان تا کنون نشانِ از آن دیده نمی‌شود.

معلوم نیست که روابط میان افغانستان و پاکستان دوباره بهبود خواهد یافت یا خیر.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن